Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 april 2022 18:24
Del på Facebook
Budsjettnemnda for jordbruket la onsdag fram sitt grunnlag for jordbruksoppgjøret. Bildet er fra Sørum kommune. Foto: Vidar Ruud / NTB
Budsjettnemnda for jordbruket la onsdag fram sitt grunnlag for jordbruksoppgjøret. Bildet er fra Sørum kommune. Foto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Prognoser fra Budsjettnemnda for jordbruket viser at bøndenes inntekter ligger an til å stupe med over 40.000 kroner i 2022.

Det er i Budsjettnemndas grunnlag for jordbruksforhandlingene de nye prognosene kommer fram.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Budsjettnemndas normaliserte regnskaper viser en nedgang i vederlag til arbeid og egenkapital per årsverk på 40.400 kroner for 2022. Det utgjør et inntektsfall på 9,5 prosent.

Hovedforklaringen er sterk prisvekst i kjølvannet av koronapandemien og krigen i Ukraina.

– Vi har nå fått dokumentert kostnadsbølgen som gir jordbruket store utfordringer, til tross for tilleggsforhandlingene høsten 2021 og strømstøtten, sier landbruks- og matminister Sandra Borch (Sp) i en pressemelding.

– Vi vil gå grundig inn i tallene og legger dem til grunn for forhandlingene om en ny og viktig jordbruksavtale, forsikrer hun.

Prisvekst

Budsjettnemndas beregninger viser en økning i bøndenes inntekter på 3 prosent fra 2021 til 2022. Men i samme periode øker kostnadene med 11 prosent.

Prisveksten treffer en rekke innsatsvarer i jordbruket, som gjødsel, diesel, fyring til veksthus, plast til rundballer og stål til maskiner og konstruksjoner.

Samtidig er usikkerheten unormalt stor.

– I år er det ekstra utfordrende å budsjettere, spesielt prisutviklingen på kostnadspostene som har økt mest, som gjødsel og energi. Stor økning i kostnader får gjerne også effekt på volum, og det vil normalt påvirke inntektssiden, sier Lars Johan Rustad i Budsjettnemnda i en pressemelding.

Pandemien er heller ikke over, påpeker han.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det er hele byer i Kina hvor folk er i karantene nå. Da stopper båtene som frakter varer opp.

Bondelaget krever løft

Norges Bondelag mener tallene bekrefter den alvorlige situasjonen i jordbruket.

– Det vil prege årets jordbruksoppgjør, sier Bondelagets leder Bjørn Gimming.

– Utviklingen viser at den enorme kostnadsveksten vi står oppe i, har svært tøffe økonomiske konsekvenser for bonden. Når inntektsveksten over flere år har vært lav, så er jordbruket også mer sårbart. Det ser vi resultatet av nå, advarer han.

Gimming krever nå et kraftig inntektsløft i jordbruksoppgjøret.

Frykter for matsikkerheten

Kjersti Hoff, leder i Norges Bonde- og Småbrukarlag, mener situasjonen er kritisk for norsk matsikkerhet.

– Dette underbygger vårt krav om at årets jordbruksforhandlinger må inneholde både kompensasjon for økte priser på innsatsfaktorer og et stort inntektsløft om vi skal opprettholde et mangfoldig jordbruk i hele landet på norske ressurser, sier hun.

Bondeorganisasjonene vil nå forsøke å samle seg om et felles krav. Dette skal overleveres statens forhandlere i Landbruks- og matdepartementet innen 27. april.

Statens tilbud til bøndene legges deretter fram 4. mai.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse