Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 mai 2022 06:48
Del på Facebook
God lønnsomhet og lave utslipp i oljeproduksjonen er oppskriften for et Equinor som vil at Norge skal stå igjen som den siste oljeleverandøren. Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB
God lønnsomhet og lave utslipp i oljeproduksjonen er oppskriften for et Equinor som vil at Norge skal stå igjen som den siste oljeleverandøren. Illustrasjonsfoto: Torstein Bøe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Equinor vil at Norge skal stå igjen som verdens siste olje- og gassleverandør. Da må lønnsomheten være på topp og CO2-utslippene på et minimum.

Konserndirektør Kjetil Hove har ansvaret for Equinors virksomhet på norsk sokkel. Han sier til Klassekampen at det viktigste selskapet kan gjøre for Europa er å levere olje og gass til kontinentet.

Mens en rekke europeiske land jobber med å bryte avhengigheten av russisk gass, mener Hove at norsk gass kan spille en viktig rolle i lang tid.

– Vi tror Europa vil trenge gass i mange tiår framover. Vi mener norsk gass er veldig godt posisjonert fordi vi har lave kostnader, og infrastrukturen allerede er bygd ut, sier han.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Lave CO2-utslipp i produksjonen av olje og gass kan også bli en viktig fordel.

– Både FN og alle andre sier at den oljeprovinsen med høyest lønnsomhet og lavest CO2-fotavtrykk er den som skal produsere helt til slutt. Det vi jobber med hver eneste dag, er å få lavest mulig CO2 og høyest mulig lønnsomhet, sier oljetoppen.

– Ja, verden transformerer til andre energikilder, men i en overgangsperiode vil du fortsatt ha behov for olje og gass. Hvis vi kan være konkurransedyktige og ha lavest mulig CO2-fotavtrykk i produksjonen, så mener vi det er det verden trenger.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse