Norske forbrukere har stemt Finn.no til topps på Norsk kundebarometer. Samtidig fører strømkrisen til at strømselskapene er i fritt fall på listen.
I år, som i fjor, er det den nettbaserte markedsplassen som vinner kundetilfredshetsprisen.
Undersøkelsen fra Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI viser at Finn.no går til topps på listen med 85,5 kundetilfredshetspoeng. På de påfølgende plassene følger BMW (84), Tibber (83,4), Vinmonopolet (83,2) og Bilia (83,2).
Prosjektleder for Norsk Kundebarometer, Pål Rasmus Silseth, tror det er flere grunner til at Finn.no nok en gang plasserer seg øverst på listen. Han peker blant annet på at nettstedet har blitt en foretrukket kanal når det kommer til gjenbruk.
– Under pandemien har de i tillegg vist en imponerende evne til å håndtere endringer og nye forbrukertrender, sier Silseth.
Det største fallet finner man blant norske strømleverandører, der nedgangen er på seks poeng. Unntaket er nykommeren Tibber.
– Vi hadde riktignok ventet en nedgang i denne bransjen som følge av strømpriskrisen som startet høsten 2021, men så voldsomme nedganger enkelte leverandører har opplevd, er overraskende, sier Silseth.
Han sier at resultatene til flere av strømselskapene tilsier at en del av kundene ønsker seg bort. Også Obos og bankbransjen står overfor lojalitetsutfordringer og går kraftig ned på kundetilfredshetspoeng, ifølge barometeret.
(©NTB)