Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 juni 2022 08:34
Del på Facebook
Prisene på drivstoff har særlig bidratt til økningen i konsumprisideksen. 31. mai ble dette bildet tatt på Kiellands plass i Oslo. Bensinprisen var da på 27,28 kroner per liter. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Prisene på drivstoff har særlig bidratt til økningen i konsumprisideksen. 31. mai ble dette bildet tatt på Kiellands plass i Oslo. Bensinprisen var da på 27,28 kroner per liter. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konsumprisindeksen (KPI) har steget med 5,7 prosent fra mai i fjor til mai i år. Det er den høyeste tolvmånedersveksten SSB har målt siden desember 1988.

– I et historisk perspektiv er dette den sterkeste prisveksten målt siden desember 1988. Det er først og fremst økte priser på strøm og drivstoff som gjør at tolvmånedersendringen i KPI er så høy, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Annonse
Annonse

Høy prisvekst på møbler og matvarer bidrar også til økningen.

– ­ Den høyere tolvmånedersraten kommer til tross for at strømprisene gikk noe ned fra april til mai, mens de gikk opp på samme tid i fjor. Isolert sett trekker strømprisen økningen i KPI ned, men prisene stiger på mange nok andre varer og tjenester til at veksttakten likevel øker fra april til mai, sier Espen Kristiansen.

Annonse
Annonse

Matvareprisene var 3,1 prosent høyere i mai enn ett år tidligere, opp fra en tolvmånedersvekst på 2,1 prosent i april.

SSB viser til at den brede prisveksten kan forklares med internasjonale forhold. Prisene på drivstoff henger sammen med økt råoljepris. Gasspriser og energisituasjonen i resten av Europa har bidratt til høye strømpriser også i Norge.

Råvarepriser og transportkostnader har økt, og det har vært utfordringer i internasjonale forsyningskjeder. Alt dette bidrar til at importerte varer stiger i pris.

For eksempel har møbler og interiørartikler økt med hele 16,9 prosent fra mai i fjor til mai i år. Prisene på overnatting har steget kraftig etter pandemien og var 22,9 prosent høyere i mai i år enn i fjor.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøMin analyse er:Tospannet RR og TS arbeider febrilsk for å understøtte økonomien i prosjektet Molde til Julbøen, og vidare over ...
Terje Sundsbø 3 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrBehovet for flytting av fergeleiet ut av sentrum i Molde er all trafikken som kommer fra fergene ved hvert anløp. ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for flytting? ÅDT ligg stabilt.
Terje Sundsbø 13 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrBehovet er langt større nå enn for 30-40 år siden. Fergeleiet ligger bokstavelig talt i sentrum av Molde, så ALL ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for å flytte fergeleiet i Molde? Kor mykje av ÅDT på 2350 svinger kjem frå/til Molde sentrum? Utfordringa ...
Terje Sundsbø 18 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrMange år før tankene om Fergefri E39 ble lansert, var det forslag om å flytte fergeleiet i Molde ut av ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse