Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Vidar Holm
Artikkel
11 juli 2022 21:24
Del på Facebook
Far og sønn Alf Egil og Joel Nikolai Olsen, som selv bor på fiskeværet Veidholmen studerer hvordan naboene bodde på slutten av 1800 tallet på Brattværet. Modell av Brattværet utstilt i Brattvær kirke. Foto: Vidar Holm
Far og sønn Alf Egil og Joel Nikolai Olsen, som selv bor på fiskeværet Veidholmen studerer hvordan naboene bodde på slutten av 1800 tallet på Brattværet. Modell av Brattværet utstilt i Brattvær kirke. Foto: Vidar Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne uken arrangeres åpen kirke på Smøla. Kommunen som teller ca 2200 innbyggere har hele fire kirker. Dette kommer av at Smøla hadde store avstander og dagens kommune består av de tre tidligere kommunene Hopen, Edøy og Brattvær kommune som ble slått sammen til Smøla kommune i 1960.

Edøy gamle kirke like ved ferjeleiet på Edøy er over 800 år gammel. Edøy kirke ligger på Innsmøla og Brattvær kirke i Skarpneset ikke langt fra Råket.

Annonse
Annonse

I gamle Hopen kommune har de gjort det litt enklere. Hopen kirke ligger rett og slett på Hopen. I forbindelse med årets åpen kirke har Brattvær menighetsråd invitert ivrige modellbåtbyggere på Smøla til å stille ut sine modeller.

292725057 1065476414072864 6258629293719784052 nDe to modellbåtbyggerne Kåre Flataukan og Kåre Birger Holm med Viktoria, bygget av sistnevnte foran seg. Kåre Flataukan har flere modeller på CVn og enda flere ekte fartøy som en av gründerne i båtbyggerfirmaet Promek AS. Foto: Vidar Holm

Kirken, havet, fiskere og sjøfolk har alltid hatt tette bånd. Dette er en unik mulighet til å få et lite innblikk i Smøla og norges kysthistorie. Båtene som her er bygd av folk som delvis faktisk selv har jobbet ombord på de og husker originalene. Dette er ikke byggesett du får kjøpt men båter bygget av materialer og ting man har liggende. Etter bilder og husk i tillegg til en og annen originaltegning fra verftet de ble bygget ved, om mulig å fremskaffe.

Vi snakker noen tusen timers innsats til sammen. Detaljrikdommen er imponerende. Når i tillegg modellene er bygget av karer som har førstehåndskunnskap om originalene siden selvopplevd, er dette et besøk verdt.

292379460 407267378104468 5905213546541631404 nHermund Roksvåg er godt i gang med båt nummer 2. Foto: Vidar Holm

Nevnes må også modellen av fiskeværet Brattvær som kirken også kalt havets katedral, har fått navnet etter. Litt forvirrende for noen siden Brattvær kirke ikke står ute på Brattværet men på selve Smøla. Fullt tilgjengelig med bil der den ligger noe bortgjemt i dag ytterst i Skarpneset. Men når oppført i 1917 midt i sentrum av all ferdsel, siden befolkningen da holdt hus på utallige øyer i Smølas skjærgård og båt var fremkomstmiddelet man brukte.

292867675 440497414652048 7255616604784903924 nModell av Brattværet, for tiden utstilt i Brattvær kirke. Foto: Vidar Holm

Desverre spiller ikke alltid havet på lag med de som jobber der. Noe alle navnene på minnebautaen utenfor kirken vitner om. Sånne minnesmerker over de som aldri kom hjem fra havet står også ved de andre kirkene.

Benytt muligheten til å få oppleve flotte kirkebygg med spennende utstillinger og underholdning denne uken. Brattvær kirke er åpen fra 1200 til 1600 til og med Fredag 15.Juli. For de andre kirkene varierer det noe men sjekk ut Kulturkalenderen for Smøla.

Flere bilder fra Brattvær kirke, båtmodeller og Brattværmodellen

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse