Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
31 juli 2022 10:28
Del på Facebook
Foto: Erik Johansen / NTB
Foto: Erik Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kjøttselskapet Jens Eide ligger an til å betale nesten 10 millioner kroner for strøm i år, mot 1,5 millioner i fjor. Det rammer selskapet hardt.

– Det er så respektløst av regjerende myndigheter at det ikke kan beskrives. At man ikke kan frakte, leie, eie og fordele strømprisen likt over hele landet, er fullstendig uforståelig, sier Jens Eide, daglig leder i kjøttselskapet Jens Eide AS til Nationen.

Familieselskapet, som holder til i Lillesand, går en blytung sensommer i møte med landets desidert høyeste strømpriser.

Torsdag denne uken ble det satt ny rekord da strømprisen passerte 4,22 kroner per kilowattime i Sørvest-Norge.

Annonse
Annonse

Selskapet mottar ingen strømstøtte. Ifølge Eide ligger de an til å måtte betale mellom 8 og 10 millioner kroner i strømregninger i år, mot 1 til 1,5 millioner kroner i fjor.

– Da har vi et investeringsbudsjett som ikke har plass til noe. Per nå er det ikke økonomisk mulig å utvikle bedriften, sier Eide.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse