Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 august 2022 19:11
Del på Facebook
Norad støtter utvikling av grønne hydrogenprosjekter i Afrika med 85 millioner kroner. – Grønt hydrogen kan være en gamechanger, sier Norad-direktørBård Vegar Solhjell. Foto: Terje Pedersen / NTB
Norad støtter utvikling av grønne hydrogenprosjekter i Afrika med 85 millioner kroner. – Grønt hydrogen kan være en gamechanger, sier Norad-direktørBård Vegar Solhjell. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det norske selskapet Scatec får 85 millioner kroner i støtte av Norad for å utvikle grønne hydrogenprosjekter i Afrika.

Dette er første gang Norad støtter prosjekter innen grønt hydrogen. Scatec har fått tilsagn om støtte til utvikling av hydrogenprosjekter i Egypt, Tunisia, Marokko og Sør-Afrika. Hydrogenet skal brukes til produksjon av grønn ammoniakk.

Annonse
Annonse

– Det ligger et stort potensial i produksjon av grønt hydrogen i Afrika. Kontinentet har tilgang til store mengder fornybar energi til svært lave kostnader, og interessen for grønt hydrogen har vokst enormt på kort tid. Vi mener det er riktig å støtte disse prosjektene nå, sier Norad-direktør Bård Vegar Solhjell.

Grønt hydrogen blir produsert via elektrolyse der kraften kommer fra fornybare energikilder som vind og solkraft, og er særlig egnet til å redusere CO2- utslippene i industrien og transportbransjen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Grønt hydrogen kan være en gamechanger. Dersom vi lykkes med å få opp investeringene i grønt hydrogen kan det bli et vendepunkt i arbeidet med å nå klimamålene globalt. I tillegg vil det være en sterk bidragsyter til økt matsikkerhet i Afrika, sier Solhjell.

Grønt hydrogen kan skapes om til ammoniakk, som brukes til å lage kunstgjødsel. Det er stor mangel på kunstgjødsel i afrikanske markeder, og økt tilgang vil kunne styrke matsikkerheten på kontinentet.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse