Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 november 2022 00:04
Del på Facebook
Milliardprosjektet om skipstunnel i Stad har vært i emning i lang tid. Illustrasjonsfoto: Kystverket/Snøhetta/Plomp / NTB
Milliardprosjektet om skipstunnel i Stad har vært i emning i lang tid. Illustrasjonsfoto: Kystverket/Snøhetta/Plomp / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den planlagte skipstunnelen i Stad kommune er anslått å koste nær 3 milliarder kroner. I sitt alternative budsjett foreslår SV å skrote milliardprosjektet.

– Vi vil ikke prioritere den i år, vi har ikke rom for Stad skipstunnel, sier partiets samferdselspolitiske talsperson Mona Fagerås til NRK.

Skipstunnelen skal etter planen være 1,7 kilometer lang og dimensjonert for skip med en bredde på 26,5 meter, høyde på 37 meter og dybde på 12 meter. Prosjektet har et uttalt mål om å sikre økt fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransporten.

SV mener det er mer hensiktsmessig å bruke pengene til andre samferdselsprosjekter, blant annet E16 mellom Arna og Voss.

– Veien til Voss fra Bergen har vært utsatt for mange ras, og rassikring er viktig. Det blir en avveining, og E16 er viktigst å sette høyt, sier fylkesleder Hege Lothe i Vestland SV.

Annonse
Annonse

Til NTB sier partiets nestleder Torgeir Knag Fylkesnes at skipstunnelen er et eksempel på et prosjekt som man kan se nærmere på og som kan utsettes i en stram tid der SV ønsker å prioritere velferd for alle og omfordeling istedenfor.

Men han avviser at det er et viktig kort i budsjettforhandlingene med regjeringen.

– Vi er nok mer kravstor på en rekke andre områder i forhandlingene enn Stad, sier Fylkesnes.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse