Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 november 2022 12:04
Del på Facebook
Norge har inngått en bilateral avtale med Storbritannia. Avtalen gir norske fiskere forutsigbarhet, sier fiskeriminister Bjørnar Skjæran (Ap). Arkivfoto: NTB
Norge har inngått en bilateral avtale med Storbritannia. Avtalen gir norske fiskere forutsigbarhet, sier fiskeriminister Bjørnar Skjæran (Ap). Arkivfoto: NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge har inngått en bilateral fiskeriavtale med Storbritannia. Den omfatter gjensidig adgang til hverandres soner, samt bytte av fiskekvoter for 2023.

– Avtalen gir norske fiskere forutsigbarhet. Forhandlingene har foregått i en god tone, vært effektive og viser at vårt forhold til Storbritannia er tett og godt, sier fiskeriminister Bjørnar Skjæran (Ap).

I avtalen er Norge og Storbritannia enige om gjensidig adgang til å fiske bunnfisk i hverandres farvann. Den er en videreføring av årets avtale og er utformet slik at partene har adgang til å fiske opp til 30.000 tonn i den andre partens sone i Nordsjøen neste år.

Det ble også avtalt at norske fartøy kan fiske inntil 20.000 tonn av sin nordsjøsildkvote i britisk sone mot at britiske fartøy kan fiske inntil 20.000 tonn av sin kvote i norsk sone.

Annonse
Annonse

Partene har avtalt et begrenset kvotebytte for å ivareta tradisjonelt norsk fiske i britisk sone lenger vest enn Nordsjøen.

– For hvitfiskflåten er det nå på plass en god løsning for begge parter. I pelagisk sektor har vi også fått bedre adgang til å fiske nordsjøsild enn vi hadde i år, sier Skjæran.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse