Matbransjens Faglige Utvalg har etterlyst tiltak i forbindelse med brudd på reglene for markedsføring mot barn. Regjeringen skal se på regelverket.
I forrige uke felte Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) godteributikk-kjeden Fast Candy for brudd på aktsomhetsregelen, som gjelder for markedsføring mot barn og ungdommer. I etterkant etterlyste MFU bedre regelverk og regulering fra myndighetene.
Lise Marie Klungland (Sp) i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget sier de vil jobbe for å få på plass sterke offentlige organer som kan være med å regulere blant annet markedsføring mot barn og unge.
– Vi vet at jobben mot de sosiale forskjellene må starte så tidlig som mulig. Alle barn skal beskyttes mot markedsføring av usunn mat og drikke. Dagens tiltak er ikke gode nok, sier hun til E24.
Per i dag er MFU en interesseorganisasjon som regulerer egen bransje, men uten mandat til å ettergå eventuelle fellelser med bøter eller andre straffer.
Klungland forteller at de kommer til å se på hvordan de kan styrke ordningen eller ha en ordning på utsiden, med mulighet til å ettergå lovverket i større grad.
– Nå vil det bli en utredning som kan resultere i lov, sier hun til nettstedet.
(©NTB)