Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
31 mars 2023 12:23
Del på Facebook
Foto: Kristiansund og Nordmøre Havn
Foto: Kristiansund og Nordmøre Havn
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fjerning av gamle fenderdekk fra sjøbunn er ett av tiltakene i Kristiansund og Nordmøre Havn sin plan for miljø og bærekraft. I fjor vår ble 135 dekk hentet opp fra bunnen langs Vågekaia. Etter årets oppryddingsaksjon, har til sammen 450 gamle dekk blitt fjernet fra indre havn.

I fjor plukket OceanFront opp 135 dekk fra bunn langs Vågekaia. I år var det Akvaservice AS som ble engasjert til jobben med å rydde sjøbunn. Med hjelp av servicebåten sin og en undervannsdrone, plukket de forrige uke opp hele 90 fenderdekk langs Vågekaia i løpet av den avtalte arbeidsdagen. Resultatet var så godt, at vi lot dem fortsette noen timer dagen etter. Til sammen 118 dekk ble plukket opp.

Annonse
Annonse

Utvidet oppdraget

Oppdraget ble utvidet til Nordlandskaia, hvor de i løpet av noen dager har plukket opp ytterligere 201 dekk. Alt i alt er over 450 dekk fjernet fra indre havn de siste to årene.

– Vi er veldig fornøyde med innsatsen til Akvaservice. De har plukket opp et betydelig antall dekk i løpet av kort tid, noe som viser at måten de arbeider på er effektiv. Derfor ga vi dem mulighet til å fortsette noen flere dager enn det som opprinnelig var planen, sier driftssjef Svein Skomsøy i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Sondre Lien, eier og daglig leder i Akvaservice AS, synes oppdraget med rydding av sjøbunn har vært både morsomt og givende. Dette er en tjeneste som selskapet ønsker å satse på og utvikle videre.

– Vi takker Kristiansund og Nordmøre Havn for tilliten. Marin forsøpling gir store utfordringer for livet i havet. Det er kjekt å kunne bidra med å rydde opp i havnebassenget, sier Sondre Lien.

Annonse
Annonse

Mikroplast

Gamle fenderdekk på sjøbunn er en kilde til mikroplast i sjøen, og det er derfor viktig at dekk som har slitt seg ikke blir liggende over unødvendig lang tid. Dekk som er i grei stand, kan dessuten spyles og gjenbrukes, noe som er positivt både med tanke på økonomi og miljø.

Som Tidens Krav skrev når de omtalte oppryddingsaksjonen forrige uke, så dreier det seg om opprydding i "gamle synder".

– I dag benytter vi en annen måte å montere fenderdekk på, som gjør at det er færre dekk som slites av og havner på sjøbunn, forklarer Skomsøy.

Gjenbrukes allerede

Arbeidet med opprensking av sjøbunn i indre havn inngår som en del av havneselskapets plan for miljø og bærekraft. Tiltaket støtter opp under FNs bærekraftsmål nummer 14 Livet i havet. At dekkene spyles og gjenbrukes, understøtter bærekraftsmål nummer 12 om ansvarlig forbruk.

Allerede denne uka var havneselskapet i gang med å montere opp gjenbrukbare dekk der det i dag mangler fendere langs Vågekaia. Med hjelp av kjetting monteres tre og tre dekk i høyden. Arbeidet vil fortsette etter påske.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse