Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
18 april 2023 07:01
Del på Facebook
Her på Melkøya utenfor Hammerfest har Equinor bygget et anlegg for mottak og prosessering av naturgass fra Snøhvitfeltet i Barentshavet. Gassen blir sendt i en 145 kilometer lang gassrørledning til øya. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Her på Melkøya utenfor Hammerfest har Equinor bygget et anlegg for mottak og prosessering av naturgass fra Snøhvitfeltet i Barentshavet. Gassen blir sendt i en 145 kilometer lang gassrørledning til øya. Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Det vil være lønnsomt å bygge ut ny gassrørledning fra Barentshavet. Det viser en analyse fra Gassco, det statlige selskapet som drifter Norges gassrørledninger.

– En lønnsom økning av gasstransportkapasitet fra Barentshavet vil kunne være en nøkkelfaktor for den videre utviklingen av Barentshavet som petroleumsprovins, sier olje- og energiminister Terje Aasland (Ap).

Annonse
Annonse

I vurderingen fra Gassco kommer det fram at økt gasseksport fra Barentshavet sør er lønnsomt for samfunnet. Analysen ble levert til Olje- og energidepartementet mandag, melder Dagens Næringsliv. Det var EnergiWatch som omtalte dette først.

– Samfunnsansvar

– Jeg har en klar forventning om at de mest sentrale selskapene i Barentshavet er sitt samfunnsansvar bevisst. Det betyr at de både snur alle steiner for å finne mer gass i Barentshavet, og at arbeidet med å realisere en økt gasseksportkapasitet fra havområdet fortsetter, sier Aasland i en pressemelding.

– Dagens eksportkapasitet i Barentshavet er begrenset til Hammerfest LNG. Uten økt eksportkapasitet vil øvrige gassressurser være innelåst i lang tid, sier Aasland.

– Vil bruke tid

På Melkøya blir gassen prosessert og konvertert til nedkjølt flytende naturgass (LNG). Gassen blir deretter eksportert i spesialbygde LNG-skip.

Annonse
Annonse

Equinors talsperson Gisle Ledel Johannessen skriver i en epost til DN at de har mottatt rapporten og vil bruke tid på å sette seg inn i den.

Kritiske

Generalsekretær Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond er ikke positiv til den nye gassrørledningen.

– Det er ren og skjær galskap å foreslå at Norge skal kaste bort 50 milliarder på å bygge ut det som vil bli et havarert infrastrukturprosjekt i de mest sårbare nordområdene, når disse pengene heller kunne ha gått til utvikling av ny grønn industri som også vil være levedyktig i en verden som når klimamålene, sier Andaur.

Partileder Arild Hermstad i Miljøpartiet De Grønne er også kritisk til gassrørledningen.

– Det er helt utrolig at olje- og energiministeren mener det er å ta samfunnsansvar å lete etter mer olje og gass i Barentshavet som skal produseres lenge etter at verden må ha sluttet med fossil energi dersom barna våre skal ha en levelig klode å vokse opp på, sier Hermstad.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 45 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøVeblungnes: Trangt gjennom sentrumBrustuglia: Problem på vinterenVolda sentrum: E39 gjennom sentrum.Rv70: 3 bruer oppgraderast til å takle dagens standard på ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
Strekninga Vik til Molde har vore ferdig regulert i 2 år, KS2 er gjennomført og teknisk sett er prosjektet ferdig ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
De som ønsker å stoppe Møreaksen, bør ha tenkt gjennom alternativene. Hvordan mener de fylkeskommunen skal finansiere fergefritt til Aukra ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse