Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 april 2023 07:01
Del på Facebook
Her på Melkøya utenfor Hammerfest har Equinor bygget et anlegg for mottak og prosessering av naturgass fra Snøhvitfeltet i Barentshavet. Gassen blir sendt i en 145 kilometer lang gassrørledning til øya. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Her på Melkøya utenfor Hammerfest har Equinor bygget et anlegg for mottak og prosessering av naturgass fra Snøhvitfeltet i Barentshavet. Gassen blir sendt i en 145 kilometer lang gassrørledning til øya. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det vil være lønnsomt å bygge ut ny gassrørledning fra Barentshavet. Det viser en analyse fra Gassco, det statlige selskapet som drifter Norges gassrørledninger.

– En lønnsom økning av gasstransportkapasitet fra Barentshavet vil kunne være en nøkkelfaktor for den videre utviklingen av Barentshavet som petroleumsprovins, sier olje- og energiminister Terje Aasland (Ap).

Annonse
Annonse

I vurderingen fra Gassco kommer det fram at økt gasseksport fra Barentshavet sør er lønnsomt for samfunnet. Analysen ble levert til Olje- og energidepartementet mandag, melder Dagens Næringsliv. Det var EnergiWatch som omtalte dette først.

– Samfunnsansvar

– Jeg har en klar forventning om at de mest sentrale selskapene i Barentshavet er sitt samfunnsansvar bevisst. Det betyr at de både snur alle steiner for å finne mer gass i Barentshavet, og at arbeidet med å realisere en økt gasseksportkapasitet fra havområdet fortsetter, sier Aasland i en pressemelding.

– Dagens eksportkapasitet i Barentshavet er begrenset til Hammerfest LNG. Uten økt eksportkapasitet vil øvrige gassressurser være innelåst i lang tid, sier Aasland.

– Vil bruke tid

På Melkøya blir gassen prosessert og konvertert til nedkjølt flytende naturgass (LNG). Gassen blir deretter eksportert i spesialbygde LNG-skip.

Annonse
Annonse

Equinors talsperson Gisle Ledel Johannessen skriver i en epost til DN at de har mottatt rapporten og vil bruke tid på å sette seg inn i den.

Kritiske

Generalsekretær Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond er ikke positiv til den nye gassrørledningen.

– Det er ren og skjær galskap å foreslå at Norge skal kaste bort 50 milliarder på å bygge ut det som vil bli et havarert infrastrukturprosjekt i de mest sårbare nordområdene, når disse pengene heller kunne ha gått til utvikling av ny grønn industri som også vil være levedyktig i en verden som når klimamålene, sier Andaur.

Partileder Arild Hermstad i Miljøpartiet De Grønne er også kritisk til gassrørledningen.

– Det er helt utrolig at olje- og energiministeren mener det er å ta samfunnsansvar å lete etter mer olje og gass i Barentshavet som skal produseres lenge etter at verden må ha sluttet med fossil energi dersom barna våre skal ha en levelig klode å vokse opp på, sier Hermstad.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøFor å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for ...
@Terje SundsbøKortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
@Geir Ole SætremyrKortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på ...
Bergtor Roald Opsett 1 dager siden «Nordstjernen» – en historisk hurtigrute fra 1956
Seilte som deksgutt, sommer 1969. Gode minner, og spesielle minner. Deksstilling passet ikke for meg. Sommer 1975, seilte jeg som Motormann ...
@Terje SundsbøDer er ikkje behov for å avklare forskjellen opp mot Nordøyvegen. Det som er interessant er finansieringsmodellen for Kjerringsundet med ...
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at lånene skal nedbetales, både for Nordøyvegen og Kjerringsundet. Ingen kan betvile størrelsen på bompengene på Nordøyvegen. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse