Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 april 2023 08:00
Del på Facebook
Helge Lund ble gjenvalgt som styreleder i BP fredag. Foto: Berit Roald / NTB
Helge Lund ble gjenvalgt som styreleder i BP fredag. Foto: Berit Roald / NTB

På fredag ble styreleder Helge Lund i BP gjenvalgt til tross for at flere statlige pensjonsfond sa nei til å gi han fornyet tillit.

Misnøyen mot Lund grunner i at oljegiganten godkjente at selskapet senker målet om klimakutt fra 35–40 prosent til 20–30 prosent, samtidig som de trapper opp fossile prosjekter, skriver Altinget.

83 prosent av selskapets investorer støttet selskapets strategi, skriver Finansavisen.

BP-topp Bernard Looney har uttalt at selskapet fortsatt har som mål å nå netto null utslipp innen 2050.

Statlige støttede pensjonsfond som Nest, Universities Pension Scheme, LGPS Central, Brunel Pension Partnership og Border to Coast var blant de som ville skifte ut styrelederen.

Annonse
Annonse

Statens pensjonsfond utland, eller oljefondet (NBIM), stemte ikke imot Lund sitt kandidatur. Fredag ble han gjenvalgt med klar margin.

– Klimaplaner og klimaovergangen er av stor betydning for oljebransjen. I denne saken har BP tilpasset strategien sin. Vi falt likevel ned på å støtte selskapet. Vi er samtidig klare på at dette er kompliserte problemstillinger og forstår at andre investorer kan komme til en annen konklusjon, sier Marthe Skaar, kommunikasjonsdirektør i NBIM til avisen.

Tidligere Statoil-sjef Helge Lund har vært styreleder i oljegiganten BP siden 2018.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse