Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 mai 2023 09:04
Del på Facebook
Hva havvind vil koste skattebetalerne er helt i det blå. Nå kan regningen bli høyere enn planlagt, erkjenner olje- og energiminister Terje Aasland (Ap). Foto: Terje Pedersen / NTB
Hva havvind vil koste skattebetalerne er helt i det blå. Nå kan regningen bli høyere enn planlagt, erkjenner olje- og energiminister Terje Aasland (Ap). Foto: Terje Pedersen / NTB

Norges første, store havvindprosjekt kan koste skattebetalerne langt mer i subsidier enn de 15 milliardene som har vært forutsatt til nå.

Regjeringens mål har vært å begrense subsidiene til 15 milliarder kroner. Nå kan regningen bli høyere.

– Anslaget var basert på tall fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Underveis har det kommer informasjon som kan bety at tallet kan bli noe høyere. Det sier olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) til Dagens Næringsliv om statsstøtten til Norges første havvindprosjekt.

Regjeringen har fått kritikk fra mange hold for sitt forslag til statsstøtte. Bransjen har advart om at den måtte ha høyere subsidier, og opposisjonen har klaget på utdaterte kostnadsanslag.

På Sørlige Nordsjø II skal det bygges bunnfaste vindmøller. I en proposisjon sendt til Stortinget like før påske, foreslo regjeringen en prisgaranti fra staten for strømmen på 66 øre per kilowattime. Om produsenten selger kraften for en lavere pris i markedet, må staten dekke mellomlegget.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse