Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 juni 2023 09:22
Del på Facebook
Stadig flere elbilister velger pris over tilgjengelighet når de skal hurtiglade.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Stadig flere elbilister velger pris over tilgjengelighet når de skal hurtiglade.Foto: Gorm Kallestad / NTB

Stadig flere elbilister velger pris over tilgjengelighet når de skal hurtiglade. Samtidig har ladingen blitt mye dyrere.

En ny undersøkelse fra Elbilforeningen viser at pris har blitt mye viktigere for elbilister når de skal hurtiglade. Tidligere har det vært viktigst for elbilistene å finne en hurtiglader når man trenger det.

Annonse
Annonse

En av fem er i undersøkelsen uenig i påstanden «Jeg syns god tilgjengelighet er viktigere enn god pris». I fjor var 12 prosent uenig i denne påstanden. Likevel svarer 43 prosent av de spurte at tilgjengeligheten til lading fremdeles er det viktigste.

– Vi tar det som et signal om at folk er enig med Elbilforeningen i at nå har hurtigladingen blitt for dyr, og at folk samtidig merker at ladedekningen har blitt mye bedre, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Elbilforeningen kritiserte i april ladeselskapene for uholdbar dyr hurtiglading, på tross av at strømprisen over tid hadde gått ned.

– Vi har forståelse for at det er en sammenheng mellom høye strømpriser og ladepris, men ikke at denne sammenhengen bare skal gjelde når strømprisen er høy, og ikke når prisene synker, sier Christina Bu.

Dekningsgraden for hurtigladere er nå på 103 elbiler per hurtiglader. På samme tid i fjor var det 112 elbiler per hurtiglader.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse