Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 oktober 2023 10:38
Del på Facebook
Equinor må slutte å bygge nye felt, mener storaksjonæren KLP. Foto: Frederik Ringnes / NTB
Equinor må slutte å bygge nye felt, mener storaksjonæren KLP. Foto: Frederik Ringnes / NTB

Pensjonsfondet KLP vil ha stans i åpning av nye olje- og gassfelt, og kommer med kraftig kritikk av norsk petroleumspolitikk.

– Vi er ferdige med å åpne nye felt. Å bygge ut nye felt i dag, hvor man må bygge opp hele infrastrukturen og investere i et 10–15-årsperspektiv, det er vi skeptiske til om er lurt, sier senioranalytiker Arild Skedsmo i KLP til Teknisk Ukeblad.

Han sier de snakker mye med Equinor om hva de gjør med nye felt framover. KLP er blant Equinors ti største aksjonærer, med eierandel på i overkant av en halv prosent.

Videre kommer han med kritikk av norsk petroleumspolitikk.

Annonse
Annonse

– For oss er det rart at vi prøver å ha en eierskapsutøvelse basert på globale klimamålsettinger som er drevet fram av myndighetene, samtidig som vi opplever at de samme myndighetene har en petroleumspolitikk som ikke er konsistent med de målene, sier Skedsmo på et frokostmøte i regi av Norsk Klimastiftelse.

Istedenfor burde Equinor betale tilbake til eierne eller investere i noe som gir bedre avkastning over tid, mener Skedsmo.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse