Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
24 oktober 2023 10:17
Del på Facebook
Kraftlinjer på Rensvik i Kristiansund kommune. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Kraftlinjer på Rensvik i Kristiansund kommune. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Fylkeskommunedirektøren er bekymret for kraftsituasjonen i Møre og Romsdal. Hvis det ikke blir tatt raske grep, frykter hun at kraftunderskuddet kan hindre samfunnsutviklingen i regionen.

Det er i et saksframlegg til kompetanse- og næringsutvalget sitt møte torsdag 26. oktober at fylkeskommunedirektøren peker på den alvorlige situasjonen. Det gjør hun med bakgrunn i en analyse av samfunnskonsekvenser av forventet kraftsituasjon for Møre og Romsdal fra 2026 og utover. Analysen har Møreforsking laget på oppdrag fra Møre og Romsdal fylkeskommune.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Kraftunderskudd i Norge fra 2028

Fylkeskommunedirektøren skriver at ifølge Statnett vil Norge ha et underskudd i den nasjonale kraftbalansen fra 2028, og hvis det ikke blir bygd ut mer produksjon, vil vi alle merke det:

  • Vi vil måtte importere kraften, noe som gjør at prissvingningene blir større
  • Søknader om tilgang til nett og økt kraftforbruk må bli avvist, og det vil bli perioder der forbruk må kobles fra
  • De enkelte regionene må regne med å bygge ut kraftproduksjon som bidrar til en større dekning av eget forbruk og vekst i forbruk

Møre og Romsdal er et underskuddsområde for kraft, og underdekningen er sterkt økende.

Ubalansen forverres

– Planene for utbygging av kraftproduksjon i Møre og Romsdal er vesentlig mindre i omfang enn planene for økt forbruk. Per 2023 er omfanget av tildelt og etterspurt kapasitet for forbruk i hele prisområde NO3 tre ganger større enn det er for produksjon. Ubalansen som har vært mellom produksjon og forbruk vil altså fortsette å forverre seg hvis ikke produksjonen blir økt, skriver fylkeskommunedirektøren i saksframlegget.

– Møre og Romsdal har mangel på kapasitet i overføringsnettet for kraft. Det må bygges ut mer nett for å kunne koble til nytt og økt forbruk, skriver hun i saksframlegget.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Vann- og solkraft

Men hva kan gjøres for å møte de store utfordringene? Vann- og solkraft er de produksjonsformene som er lett tilgjengelige i markedet med lite behov for støtte, og som er lettest å realisere på kort sikt; altså før 2030.

Den formidable veksten i det grønne skiftet vil vi ikke klare å demme opp med energieffektivisering. Og havvind og kjernekraft vil heller ikke løse utfordringene på kort sikt.

– Verken flytende havvind eller kjernekraft er teknologi som er på et slikt modenhetsnivå at det er ferdigutviklet eller oppskalert i en velfungerende marked for å kunne tas i bruk i Møre og Romsdal innen 2030, skriver fylkeskommunedirektøren.

Alvorlig situasjon

Hun er svært tydelig i slutten av saksframlegget, og oppsummerer:

– Møre og Romsdal fylke er altså på vei inn i en alvorlig situasjon, som vil kunne hemme samfunnsutviklingen i regionen og der kraftkrevende industri og eksportrettet næring vil bli satt under alvorlig press i tiden framover, så fremt det ikke tas raske grep. For å bevare konkurransekraft er det viktig for næringslivet at regionen er i forkant av endringene. Her kan fylkeskommunen spille en rolle i omstillingene.

(Kilde: Møre og Romsdal fylkeskommune)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse