Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 desember 2023 21:43
Del på Facebook
Energidrikk øker i popularitet blant norske ungdommer. Foto: Heiko Junge / NTB
Energidrikk øker i popularitet blant norske ungdommer. Foto: Heiko Junge / NTB

Norsk ungdom har et økende forbruk av energidrikk. Det bekymrer FHI.

Resultatene i den nye rapporten fra FHI viser at det har blitt vanlig å drikke energidrikk helt fra 13-årsalderen.

– Hele 58 prosent på ungdomsskolen og 72 prosent på videregående skole drikker energidrikker. Koffein kan gi søvnforstyrrelser og negative effekter på sentralnervesystemet og hjerte- og karsystemet, sier Marianne Hope Abel, forsker ved Folkehelseinstituttet og ansvarlig for analysene i rapporten.

Hope Abel forteller at tallene bekymrer.

Annonse
Annonse

– Når vi ser hvor vanlig energidrikkene har blitt blant de unge og hvor mye enkelte drikker er vi bekymret. Det er en uheldig utvikling.

Blant ungdommene som svarte at de drakk energidrikker, hadde en av tre drukket tre bokser eller mer i løpet av et døgn.

Hovedgrunnen bak energidrikkinntaket er ifølge ungdommen at det smaker godt og slukker tørsten. Særlig blant de eldre ungdommene var det mange som også oppga at det var for å få mer energi og for å bli mer våken. Flere oppga også at de hadde blandet energidrikk med alkohol.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse