Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 desember 2023 10:36
Del på Facebook
Konsernsjef i Equinor Anders Opedal under et besøk på Troll A-plattformen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Konsernsjef i Equinor Anders Opedal under et besøk på Troll A-plattformen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Equinor og tyske SEFE har inngått en avtale verdt 585 milliarder kroner om årlig levering av 10 milliarder kubikkmeter gass i ti år framover i tid.

Avtalen, som innebærer leveranse av naturgass i ti år framover og en opsjon på ytterligere fem, er en av de største Equinor noensinne har inngått, opplyser selskapet i en pressemelding.

Annonse
Annonse

– Markedsutviklingen fremover vil avgjøre prisen, men basert på dagens kurser og priser, kan avtalen være verdt 585 milliarder kroner, skriver selskapet om avtalen

Avtalen ble offentliggjort i Berlin tirsdag formiddag. Det er det tyske statseide selskapet SEFE (Securing Energy for Europe) som er Equinors kunde

111 TWh i året

Gassen Equinor skal levere utgjør årlig 111 terawattimer energi i de første ti årene, tilsvarende mer enn to tredeler av den årlige samlede norske strømproduksjonen i dag.

For de fem årene som opsjonsavtalen skal gjelde, forplikter Equinor seg til å levere 29 milliarder kubikkmeter gass, tilsvarende 319 TWh, totalt.

Selskapene har også inngått en ikke-bindende intensjonsavtale med sikte på at SEFE skal kjøpe lavkarbonhydrogen i stor skala fra Equinor fra 2029.

Annonse
Annonse

Åpner muligheter

– Dette er et svar på Europas behov for langsiktig og pålitelig energiforsyning, samtidig som det åpner en mulighet for avkarbonisering av industri i stor skala, sier konsernsjef Anders Opedal i Equinor.

I fjor leverte Equinor omtrent 37 prosent av Tysklands samlede gassetterspørsel. Og om lag 29 prosent av Equinors gasseksport ble levert til Tyskland.

Viktig bidrag

Forbundsleder i fagforbundet IE & FLT, Frode Alfheim, mener tirsdagens avtale er godt nytt. Hans fagforbund organiserer de ansatte i Equinor.

– Gassavtalen mellom Equinor og SEFE er svært godt nytt både for Norge og Europa. Avtalen er et krystallklart signal om den langsiktige verdien og viktigheten av å fortsette å utvikle norsk sokkel, sier Alfheim til NTB.

Han mener gassavtalen ikke bare er viktig for norsk sokkel, men også et sikkerhetspolitisk bidrag.

– Vi skal være stolte over at norsk olje- og gassproduksjon er et enormt bidrag til energisikkerheten i Europa i en tid preget av krig og konflikt, ikke bare i Europa, men også rundt oss.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse