Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 januar 2024 19:09
Del på Facebook
Et CHC-helikopter av typen Sikorsky S-92A sjekkes av en mekaniker på Flesland. Bildet er tatt i 2016. Foto: Torstein Bøe / NTB
Et CHC-helikopter av typen Sikorsky S-92A sjekkes av en mekaniker på Flesland. Bildet er tatt i 2016. Foto: Torstein Bøe / NTB

Leveringsproblemer med deler til helikoptrene som brukes til å fly offshorearbeidere til norsk sokkel, har ført til at flere helikoptre tvinges på bakken.

Gjennom høsten har helikopterselskapene i Norge slitt med å få tak i reservedeler til helikoptre av typen Sikorsky S-92. Nå er flere satt på bakken, og helikopterselskapet CHC advarer at flere titalls kan bli satt på bakken fra nyttår.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Stavanger Aftenblad, som omtalte saken først, skriver at leveringsproblemene blant annet skyldes pandemien, og at mangel på titan har gjort det vanskelig å produsere delene.

Modellen er den eneste typen som brukes til å fly offshore i Norge, og det er i underkant av 50 slike i omløp her i landet.

Offshore Norge har satt ned et utvalg til å se på utfordringene med mangel på helikopterdeler. De varsler at noe av aktiviteten på sokkelen kan bli nedprioritert framover.

Iverksetter tiltak

Vi har dette som topp prioritet, forsikrer Kolbjørn Andreassen, kommunikasjonsleder for operative forhold i Offshore Norge.

– Det er satt ned et eget arbeidsutvalg som består av representanter fra de ulike operatørselskapene (oljeselskapene), som bruker helikoptre på norsk sokkel. De ser på utfordringen med mangel på helikopterdeler, sier Andreassen til NTB.

Organisasjonen ser på en rekke tiltak for å løse utfordringene, blant annet nedprioritering av ikke-kritisk aktivitet som innebærer at ulike typer arbeid som kan vente, blir utsatt. Det vil gi mer flytid tilgjengelig.

Vurderer nye helikoptertyper

De vil også tilpasse hvor flygningene går og til hvilken tid, der hensikten er å få fraktet flest mulig passasjerer i løpet av færrest mulig antall flygninger.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Og så kan det være deling av helikoptermateriell og reservedeler, samt utforske andre muligheter, slik at vi er forberedt på begrensninger i tilgang på helikoptre, sier han.

Det vurderes også å innføre nye helikoptertyper, men Andreassen påpeker at innføring av nye helikoptertyper tar lengre tid og vil ikke kunne avhjelpe situasjonen på kort sikt.

Får ikke tak i nye helikoptre

Daglig leder Tore Villard i CHC sier til Aftenbladet at de kommer til å slite med problemet i lang tid.

– Vi får ikke tak i nye helikoptre, for alle vil ha tak i dem, og om man skulle finne noen, så har prisen på dem gjerne firedoblet seg, sier Villard.

Det hele har ført til at flere helikopteravganger er enten forsinket eller innstilt.

Forsinkelser og innstillinger

Per i dag har selskapet 26 S-92-helikoptre i tjeneste. CHC kjøpte inn åtte såkalte «donorhelikoptre» for å holde flest mulig i luften, og disse har de brukt til å ta deler fra én maskin til å etterfylle en annen.

Men nå er det over, det kommer ikke inn flere reservedeler, og to helikoptre er allerede satt på bakken.

– En perfekt storm, kaller Villard det.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse