Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 januar 2024 19:09
Del på Facebook
Et CHC-helikopter av typen Sikorsky S-92A sjekkes av en mekaniker på Flesland. Bildet er tatt i 2016. Foto: Torstein Bøe / NTB
Et CHC-helikopter av typen Sikorsky S-92A sjekkes av en mekaniker på Flesland. Bildet er tatt i 2016. Foto: Torstein Bøe / NTB

Leveringsproblemer med deler til helikoptrene som brukes til å fly offshorearbeidere til norsk sokkel, har ført til at flere helikoptre tvinges på bakken.

Gjennom høsten har helikopterselskapene i Norge slitt med å få tak i reservedeler til helikoptre av typen Sikorsky S-92. Nå er flere satt på bakken, og helikopterselskapet CHC advarer at flere titalls kan bli satt på bakken fra nyttår.

Annonse
Annonse

Stavanger Aftenblad, som omtalte saken først, skriver at leveringsproblemene blant annet skyldes pandemien, og at mangel på titan har gjort det vanskelig å produsere delene.

Modellen er den eneste typen som brukes til å fly offshore i Norge, og det er i underkant av 50 slike i omløp her i landet.

Offshore Norge har satt ned et utvalg til å se på utfordringene med mangel på helikopterdeler. De varsler at noe av aktiviteten på sokkelen kan bli nedprioritert framover.

Iverksetter tiltak

Vi har dette som topp prioritet, forsikrer Kolbjørn Andreassen, kommunikasjonsleder for operative forhold i Offshore Norge.

– Det er satt ned et eget arbeidsutvalg som består av representanter fra de ulike operatørselskapene (oljeselskapene), som bruker helikoptre på norsk sokkel. De ser på utfordringen med mangel på helikopterdeler, sier Andreassen til NTB.

Organisasjonen ser på en rekke tiltak for å løse utfordringene, blant annet nedprioritering av ikke-kritisk aktivitet som innebærer at ulike typer arbeid som kan vente, blir utsatt. Det vil gi mer flytid tilgjengelig.

Vurderer nye helikoptertyper

De vil også tilpasse hvor flygningene går og til hvilken tid, der hensikten er å få fraktet flest mulig passasjerer i løpet av færrest mulig antall flygninger.

Annonse
Annonse

– Og så kan det være deling av helikoptermateriell og reservedeler, samt utforske andre muligheter, slik at vi er forberedt på begrensninger i tilgang på helikoptre, sier han.

Det vurderes også å innføre nye helikoptertyper, men Andreassen påpeker at innføring av nye helikoptertyper tar lengre tid og vil ikke kunne avhjelpe situasjonen på kort sikt.

Får ikke tak i nye helikoptre

Daglig leder Tore Villard i CHC sier til Aftenbladet at de kommer til å slite med problemet i lang tid.

– Vi får ikke tak i nye helikoptre, for alle vil ha tak i dem, og om man skulle finne noen, så har prisen på dem gjerne firedoblet seg, sier Villard.

Det hele har ført til at flere helikopteravganger er enten forsinket eller innstilt.

Forsinkelser og innstillinger

Per i dag har selskapet 26 S-92-helikoptre i tjeneste. CHC kjøpte inn åtte såkalte «donorhelikoptre» for å holde flest mulig i luften, og disse har de brukt til å ta deler fra én maskin til å etterfylle en annen.

Men nå er det over, det kommer ikke inn flere reservedeler, og to helikoptre er allerede satt på bakken.

– En perfekt storm, kaller Villard det.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Dette sier de nok fordi de vet at det ikke gjør noen forskjell. Det er kapasitet nok til å eksportere ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
Sunnmørsposten har publisert sin egen versjon av Rasmussens kronikk - de har fjernet alle linker. Det er skremmende at en ...
Terje Sundsbø 7 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
En meget tankevekkende artikkel som bør leses: https://www.rbnett.no/meninger/i/lwe9yL/kan-vi-adressere-det-faktiske-problemet"Ein kan til stadigheit lese innlegg i avisene frå godt vaksne menn som ...
Hans-Peter Kaaresen 11 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 13 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 15 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse