Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
15 februar 2024 07:36
Del på Facebook
– Norge har utviklet et godt forhold til ukrainske marinesoldater gjennom trening i Norge. Nå tar vi dette samarbeidet videre, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp). Foto: Fredrik Varfjell / NTB
– Norge har utviklet et godt forhold til ukrainske marinesoldater gjennom trening i Norge. Nå tar vi dette samarbeidet videre, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp). Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Norske soldater skal trene ukrainske marinesoldater i småbåtoperasjoner. Målet er å bidra til at handelsrutene i Svartehavet kan holdes åpne.

I tillegg vil Norge donere gummibåter og utstyr for om lag 60 millioner kroner.

Annonse
Annonse

Treningen skal starte opp i vår, som et første skritt i det maritime koalisjonsarbeidet som Norge leder sammen med Storbritannia, opplyser Forsvarsdepartementet.

Kompetanse i verdenstoppen

– Norge stiller med etterspurt kompetanse i verdenstoppen. Vi har utviklet et godt forhold til ukrainske marinesoldater gjennom trening i Norge. Nå tar vi dette samarbeidet videre og etablerer et særskilt treningsopplegg, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp).

Han er torsdag i Brussel på Natos forsvarsministermøte.

– Hvor mange ukrainske soldater er det snakk om?

– Jeg har ikke noe nøyaktig tall over det. Men den samlede norske treningsmisjonen for Ukraina er jo omfattende. I sum har vi hundrevis av norske soldater som er ute og trener ukrainske soldater, sier Gram til NTB.

Holde handelsruter åpne

Treningen vil i første omgang vare om lag ett år i samarbeid med allierte nasjoner. Det skal starte opp i Nederland.

Soldatene skal først og fremst trenes i småbåtoperasjoner. Målet er å styrke Ukrainas sjøforsvar og forbedre Ukrainas evne til å operere langs egen kyst.

– Vi må hjelpe Ukraina i arbeidet med å holde handelsrutene i Svartehavet åpne, sier forsvarsministeren.

Ungarn bremsekloss

På menyen for dagens forsvarsministermøte står videreutvikling av Natos nye rammeverk som ble vedtatt på toppmøtet i Vilnius i fjor. Planene om et sterkere kollektivt forsvar skal fylles med innhold.

Annonse
Annonse

Men en stor bremsekloss, særlig for Norge og det nordiske samarbeidet, er at Sverige fortsatt ikke er ratifisert som Nato-medlem.

Etter at Tyrkia omsider ratifiserte svenskenes Nato-søknad, har Ungarn, trass i løfter om det motsatte, blitt stående som det siste landet som ikke har godkjent Sverige.

Og til mange Nato-diplomaters store frustrasjon trekker prosessen ut. Gram er blant dem som kommer til å gi Ungarn en tydelig beskjed på Nato-møtet:

– Vi har et helt klart budskap: Nå må Sverige komme inn. Det er på høy tid og ikke noe å vente med. For Norges del er det jo sånn at vi ikke kommer i mål med planene våre på den måten vi ønsker så lenge Sverige ikke er fullverdig medlem, sier han.

– Krigen raser

På forsvarsministermøtet blir det også et møte i Nato-Ukraina-rådet. Etter snart to års krig ser frontene mellom Ukraina og Russland ut til å ha frosset.

– Det er riktig at det på landfronten ikke er så mye bevegelse. Men det skjer mye. Krigen raser for fullt. Og så ser vi jo at i Svartehavsregionen har ukrainerne hatt framgang og har lyktes med å presse det russiske sjøforsvaret tilbake, påpeker Gram.

– Det er viktig for å kunne eksportere korn, noe som vil gi Ukraina økonomisk styrke til å stå i striden. Det er jo noe av dette vi vil understøtte gjennom å ta en lederrolle i den maritime koalisjonen, sier Gram.

Men han avviser at støtten blant Nato-allierte står i fare for å forvitre.

– Men det er krevende, og det er veldig viktig at vi sender tydelig signal om at vi står i dette så lenge det er nødvendig.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse