Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 mars 2024 20:26
Del på Facebook
– I tillegg til å være et alternativ til Dovrebanen når den er stengt, har Solør- og Rørosbanen og betydning for landets beredskap, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp). Foto: Javad Parsa / NTB
– I tillegg til å være et alternativ til Dovrebanen når den er stengt, har Solør- og Rørosbanen og betydning for landets beredskap, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp). Foto: Javad Parsa / NTB

Regjeringen går inn for å elektrifisere Røros- og Solørbanen, kunngjorde finansminister Trygve Slagsvold Vedum fredag. Nyheten ble sluppet på Elverum stasjon.

– I forslaget til Nasjonal transportplan går regjeringen inn for et prinsippvedtak om å elektrifisere Solør- og Rørosbanen, noe som er et sterkt signal. Vi ønsker å være på offensiven for å gjennomføre dette, sier Vedum (Sp).

Han vedgår likevel at det vil ta mange år før elektrifiseringen kommer i gang, skriver Østlendingen. Rørosbanen går mellom Trondheim og Hamar via Røros. Solørbanen går fra Kongsvinger til Elverum.

Totalt vil elektrifiseringen koste rundt 8 milliarder kroner. Vedum peker på at Røros- og Solørbanen har stor betydning nasjonalt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– I tillegg til å være et alternativ til Dovrebanen når den er stengt, har Solør- og Rørosbanen også betydning for landets beredskap, påpeker statsråden og viser til Forsvarets store virksomhet i Elverum og Åmot.

Nasjonal transportplan skal offentliggjøres i sin helhet 22. mars.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse