Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 mars 2024 15:23
Del på Facebook
Finske og svenske soldater øver på å invadere Norge for å frigjøre norsk territorium i øvelsen Nordic Response. Foto: Heiko Junge / NTB
Finske og svenske soldater øver på å invadere Norge for å frigjøre norsk territorium i øvelsen Nordic Response. Foto: Heiko Junge / NTB

Med flere militærkjøretøy «invaderte» finske og svenske soldater Norge under øvelsen Nordic Response.

Ikke mange dagene etter at Sverige ble fullverdig Nato-medlem, kunne de krysse grensen til Norge. Det gjorde de som en del av øvelsen Nordic Response.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Målet med øvelsen er å frigjøre norsk territorium fra en fiktiv fiende og presse fienden lenger bakover.

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) har tatt turen til Kautokeino-området i forbindelse med øvelsen, som tidligere het Cold Response.

Han sier at lørdag var en symboltung dag med markering av at alle de nordiske landene nå er medlemmer av Nato.

– Jeg møtte mine svenske og finske kolleger, landenes forsvarsministre, ved den norsk-finske grensen. Der kunne vi se en grensekryssing med svenske og finske styrker som gikk inn i Norge, sier han over telefon til NTB.

Lang medlemskamp

Finland og Sverige søkte om medlemskap i forsvarsalliansen etter nabolandet Russlands invasjon av Ukraina i februar 2022.

Finnene ble medlem i april i fjor, mens tidligere denne uken fikk også Sverige sitt etterlengtede medlemskap.

Over 20.000 norske og allierte soldater fra 13 land trener sammen på å forsvare Norden. Soldatene kommer fra Belgia, Canada, Danmark, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Spania, Storbritannia, Sverige, Tyskland og USA.

Samlet Norden

– Når denne øvelsen begynte var Sverige kun et partnerland. Nå har vi samlet hele Norden i Nato, og det er en stor sak, understreker Gram.

Annonse
Annonse

Øvelsen er, ifølge forsvarsministeren, særlig viktig blant annet fordi Finland og Sverige tar med seg viktige kvaliteter inn i Nato.

– Norge var tidligere en stripe langs kysten, nå får vi hele det skandinaviske området med, sier Gram.

Han trekker også fram at Norge, Danmark, Sverige og Finland til sammen har 250 moderne kampfly, en styrke landene nå jobber for å samkjøre.

Viktig øvelse

Forsvarsministeren er svært fornøyd med Nordic Response så langt.

Gram sier at selv om det er viktig med et eget sterkt forsvar i Norge, er man uansett avhengig av godt samarbeid med allierte.

– Det er avgjørende at våre allierte kjenner de klimatiske forholdene i Norden, og derfor må vi samarbeide godt, sier Gram.

13 land med

Øvelsen tar utgangspunkt i Nato-paktens artikkel fem, om at angrep på et Nato-land utløser støtte fra alle andre medlemsland.

De svenske og finske styrkene krysset grenseovergangen ved Valtakunnanraja, rett nord for Kivilompolo i Finland.

– Vi skal ta oss nordover og åpne vei, slik at ytterligere styrker kan komme etter og trykke tilbake en tenkt inntrenger, fortalte den svenske brigadesjefen Gustaf Dufberg til VG.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse