Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
09 april 2024 08:36
Del på Facebook
I vinter ble det slått alarm etter at hele 37 prosent av laksen som ble slaktet var klassifisert som produksjonsfisk. I uke 13 ble ny rekord på 38,8 prosent satt. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
I vinter ble det slått alarm etter at hele 37 prosent av laksen som ble slaktet var klassifisert som produksjonsfisk. I uke 13 ble ny rekord på 38,8 prosent satt. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB

Både Mattilsynet og fiskeriministeren er bekymret for at det er nå er satt ny rekord i mengden oppdrettslaks som såvidt egner seg til menneskemat.

Åtte uker på rad har over 35 prosent av laksen som har blitt slaktet vært i så dårlig forfatning at den har blitt klassifisert som produksjonsfisk.

Annonse
Annonse

I uke 13 var andelen oppe i hele 38,8 prosent – nesten dobbelt så mye som samme uke i fjor, og ny rekord. Det melder Intrafish basert på ferske tall fra Mattilsynet.

Produksjonsfisk er oppdrettsfisk med sår og skader som ikke skal omsettes til menneskemat før den har blitt feilrettet innenlands. Feilretting i oppdrettsbransjen innebærer blant annet utsortering av dårlig fisk og videreforedling til andre produkter.

Mattilsynet sier til Intrafish at det er bekymringsfullt at så mange fisk har dårlig velferd.

Annonse
Annonse

– Oppdretterne må jobbe forebyggende for å snu den negative utviklingen vi har sett de siste årene, sier direktør for regelverk og kontroll i Mattilsynet, Inge Erlend Næsset.

Fiskeriminister Cecilie Myrseth (Ap) vil ikke spekulere på årsakene, men også hun omtaler utviklingen som bekymringsfull.

– Hvis ikke forholdene bedrer seg, er jeg redd det kan få konsekvenser for eksporten av laks fra Norge, sier hun til nyhetsnettstedet.

Andelen produksjonsfisk har ifølge Mattilsynet økt jevnt fra 5 prosent i 2018 til 15 prosent i 2023. Det er mest produksjonsfisk om vinteren.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøEg har etterlyst kva trafikkaos som fergene med ÅDT på 2350 skaper i det store bildet.Og trafikken si retning og ...
Terje Sundsbø 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrTror du man flytter fergeleiet ut fra sentrum av Molde for moro skyld? Merkostnaden for de fergereisende blir minimal i ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøOg da er vi tilbake til kostnadsaspektet som eg skisserte tidlegare, og matching av frekvens og reisetid. I tillegg til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrLike fullt langt mer håndfast enn dine fabuleringer. Og det skisserer et gjennomførbart alternativ for flytting av fergeleiet ut av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøGjelsvik tenker og vil at SVV skal sjå. Mindre håndfast kan det knapt nok bli når han spela opp preludium til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDet er ikke plass til flere rundkjøringer i sentrum. Vi har allerede en ved Roseby øst, en ved Roseby vest ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse