Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
30 september 2024 13:48
Del på Facebook
Forfallet på fylkesveiene har økt kraftig, og NAF har beregnet etterslepet på vedlikehold til om lag 100 milliarder kroner. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Forfallet på fylkesveiene har økt kraftig, og NAF har beregnet etterslepet på vedlikehold til om lag 100 milliarder kroner. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

NAF reagerer kraftig på at regjeringen ikke leverer som lovet på vedlikehold av fylkesveiene.

– Det mangler en halv milliard kroner til fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Én milliard mer i året til fylkesveiene var lovnaden i Nasjonal transportplan (NTP) som regjeringen la fram før sommeren. Dette følges ikke opp i budsjettet for 2025, hvor de kun vil øke tilskuddet med 481 millioner kroner, ifølge NTB.

– Skuffende svakt

– Dette er skuffende svakt, sier Handagard.

– Vi hadde forventet at de holdt egne løfter i første budsjett etter de la frem Nasjonal transportplan. Det holder ikke å si at økninger kommer i fremtiden, når det allerede nå mangler en halv milliard, sier hun.

Annonse
Annonse

NAF mener det må brukes betydelig mer penger enn i dag for å få bukt med forfallet på fylkesveiene. Satsningen som ble lagt frem i NTP ble derfor godt tatt imot. Forfallet på fylkesveiene vil koste om lag 100 milliarder kroner å utbedre, ifølge NAFs beregninger.

– Det regjeringen legger frem her er langt unna det beløpet som trengs for å gjøre fylkesveiene tryggere for folk over hele landet. Dårlige fylkesveier er mer trafikkfarlige og mer sårbare for økte påkjenninger fra klimaendringer. Derfor haster det å sette veiene vi bruker hver eneste dag, i bedre stand, sier Handagard.

Forsiktig start

Selv om en økning fra dagens nivå er en start, mangler det altså mye på at regjeringen følger opp nivået som Nasjonal transportplan legger opp til.

– Et løfte om mer penger de neste årene er ikke godt nok. Det haster å utbedre fylkesveiene, og dette er en altfor forsiktig start, sier Handagard.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

https://www.rbnett.no/nyheter/i/JblPd4/stor-ryddejobb-i-fylket-kvitter-seg-med-13-selskaper, jaja, da er iaffal MA ute av dansen på enda lengre tid :) Sitat fra innlegg i RB jeg ...
@Terje SundsbøDet er vel nettopp reduksjon av trafikken i Ålesundstunellane som er saken.Ekspressbusser korresponderer med fergene utan ventetid, begge retninger. Prioritert ...
@Geir Ole SætremyrDu mener det er viktig å unngå økning i trafikken. Da gjelder det vel å unngå den enorme trafikkøkningen i ...
@Terje SundsbøNår det gjeld Møreaksen har vi i våre høyringar gått i rette med SVV sine prognoser der trafikken i eit ...
@Geir Ole SætremyrØkt trafikk er vel et problem også når det skjer på Sunnmøre. Siden vi nå kommenterer en artikkel om Møreaksen, ...
@Terje SundsbøDet tendensiøs er at du linker alt opp mot Møreaksen for å implementere det i vidare tankerekke.Økt trafikk er eit ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse