Det jobbes iherdig med Skonnert Ideal, selv om det kanskje for tiden ikke synes utvendig. Fra årsskiftet har arbeidsinnsatsen foregått innvendig med legging av røranlegg, elektriske installasjoner, sentralvarmeanlegg samt rominndeling. Motor ble satt inn før sjøsettingen 31. mai 2016. Etterpå har det kommet på plass tanker, styremaskin og generator. Utvendig har mastene kommet på plass sammen med detaljer på dekk. Ved Elmarin sitt anlegg på Innlandet jobbes det for tiden med å få ferdig toppmastene. Disse blir montert slik at de kan senkes for passasje gjennom bruer. Utover våren vil det forgå arbeid med riggen.
Et eventyr tar form
Skonnert Ideal bygges etter tegninger fra Skaaluren Skibsbyggeri i Rosendal fra tidlig på 1900-tallet. Det er egentlig et eventyr som tar form ved kaia i Vågen i Kristiansund. Her har et stort antall besøkende kunnet være med å se på byggingen av en skonnert helt fra kjølen ble strekt. Bak prosjektet står idealistene Kari Moe Sundli og Rune M. Torgeirson. Med en imponerende stor egeninnsats og god støtte fra næringsliv, organisasjoner og mange gode medhjelpere, vil etter hvert Skonnert Ideal kunne komme under seil som en stolt representant for de historiske skutene fra klippfiskepoken i Kristiansund. Skonnertens bruksområder vil være skoleseilas, maritim leirskole, opplevelsesturer, sosialpedagogisk virksomhet, charterturer m.m.
Lærlingeplass
Gjennom to år har Skonnert Ideal vært lærlingeplass for Tommy Søvik fra Tustna. Ikke mange lærlinger får være med på et så spennende prosjekt. I mars 2017 fikk han godkjent sin svenneprøve. Neste år, når skonnerten er ferdig sertifisert, legges det til rette for nye maritime lærlinger som ønsker praksis frem til fagbrev som matros.