Nordic Light har verdens beste fotografer, de er kjent for å være en av verdens beste fotofestivaler og flere tidsskrifter har skrevet at dette er Europas Fotofestival. Til og med en svensk journalist skrev: Kan inte bli betre, bara større. Men er det liv laga?
Man kan ikke la være å påpeke hvor fantastisk denne fotofestivalen er: Man kan ikke la være å fortelle om hvor viktig den er for Nordmøre, for selvbildet, for nåtiden, for fremtiden, for de som har interesse av kunst, for de som vil noe utenom det vanlige. Dette er kanskje det mest spenstige prosjektet Nordmøre har å by på.
"Vi setter Kristiansund og Nordmøre på verdenskartet" står det på den store plakaten som er foran hodene på alle i bystyresalen tirsdag 9. mai klokka 13:00.
Primus motor og styreleder i Nordic Light sier:
– Vi solgte bilder for rundt 800 000 kroner i fjor. Vi har ikke kapasitet til å invitere de store investorene, men vi kan få tak i den kapasiteten. Vi må først få prosjektet "Fotobyen Kristiansund" finansiert. Da skal vi profesjonalisere salgsarbeidet.
Sparebank 1 Nordvest er desidert største sponsor, de har vært med fra starten og uten dem hadde dette vært en død fugl. De har gitt rundt 300 000 årlig de siste årene. Ifølge Liabø ga Kristiansund Kommune rundt 370 000 kroner i 2016.
Ingunn Strand er daglig leder av Nordic Light. Hun var med Liabø og informerte om hva som skulle skje i månedene og årene fremover. Etterpå spurte ordføreren om det var noen spørsmål til foredragsholderne. Det var det ikke.
Noen minutter etterpå kom tiggersaken opp. Da ble det liv i leiren. Det sitter tre tiggere i Kristiansund. De gjør ikke noe galt, ifølge politiet. Selvsagt har man den stygge dokumentaren i NRK i bakhodet. Hvor mange politikere besøkte Nordic Light?, hvor mange næringslivsfolk stod opp klokka 08:30 og fulgte de fantastiske filmene som Morten Krogvold hadde valgt ut? Hvor mange av oss kjøpte bilder? KSU.NO foreslår et større engasjement for det som betyr noe i denne byen og så får heller tre tiggere sitte 12 timer om dagen å be om noen mynter.
KSU.NO spør: Hvordan skal man gjøre Nordic Light mer kommersielt? Hvordan skal man markedsføre dette utover Norges grenser? "Fotobyen Kristiansund" smaker godt. Det gjenstår å se hvilke grep man gjør for å realisere visjonen.