Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Aage G. Sivertsen
Artikkel
01 september 2017 20:10
Del på Facebook
Rasmus Hansson, Miljøpartiet De Grønne. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Rasmus Hansson, Miljøpartiet De Grønne. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 Miljøpartiet De Grønne, MDG , ble stiftet i 1988, men stilte til valg også i kommune- og fylkestingsvalget i 1987 og fikk én fylkestingsrepresentant i Akershus.

Ved stortingsvalget i september 2013 stilte partiet kandidater i alle fylker og fikk inn en på Stortinget fra Oslo, Rasmus Hansson. Partiet fikk 2,8 prosent av stemmene da 79 000 velgere stemte på partiet.

Ved kommunestyre- og fylkestingsvalget i 2015 oppnådde de 4,2 prosent. Ved fylkestingsvalget var resultatet 5,0 prosent. Interessant nok siden sperregrensen ved Stortingsvalg er 4 %.

Miljøpartiet De Grønne fikk 36 representanter i de 19 fylkestingene, og 231 representanter i 162 kommunestyrer. Det forteller at MDG sannsynligvis er kommet for å bli og enten man vil det eller ikke må man må ta dem på alvor. Det kan se ut som om at jo mer man indignere dem, jo større oppslutning får dem.

Partiet har to nasjonale talspersoner. Det er bestemt at én skal være kvinne og én skal være mann. Partiets ungdomsorganisasjon heter Grønn Ungdom og ble stiftet i 1996.

MDG er opptatt av vern av naturen fremfor videre økonomisk vekst. De mener beslutningene skal være hos lokalsamfunnene og de er positive til innvandring. De har for eksempel rotasjonsordninger for å sikre at enkeltpersoner ikke får for mye makt internt i partiet. 

Sakte fremgang mot det utrolige

I sitt første Stortingsvalg i 1989 fikk partiet litt over 10 000 stemmer, hvilket tilsvarte 0,4 prosent.

Kommunestyre- og fylkestingsvalget i 2011 var et gjennombrudd. Partiet gikk inn i valgkampen med lister i 57 kommuner, en vekst fra 15-  i 2007. Det fikk nesten 22 000 stemmer (0,9 prosent) i kommunevalget og nesten 29 000 stemmer (1,3 prosent) i fylkestingsvalget.

Ved lokalvalgene i 2015 fikk MDG ytterligere sterk fremgang. Partiet fikk en oppslutning som var nesten på linje med de konkurrerende miljøpartiene Venstre og SV. De fikk over 101 000 stemmer ved kommunestyrevalget (4,2 prosent) og over 110 000 stemmer ved fylkestingsvalget (5,0 prosent).

Det utrolige hadde skjedd og partiet dannet nytt byråd i Oslo sammen med Arbeiderpartiet og SV- og fikk to byråder. Hilde Opoku, ble valgt til varaordfører i Trondheim.

Valgkampen i 2013 var MDGs nasjonale gjennombrudd. For første gang fikk de inn en representant på Stortinget, fra Oslo.

Her er valgresultatet for de største partiene i 2013; som viser at MDG fikk nesten 2,5 ganger så mange stemmer som Rødt og bare 1,3 % - eller 27 000  mindre stemmer enn SV. Skal man oppleve at de kommer over sperregrensen på 4 % denne gangen?

Partioppslutning Stemmer Mandater Historisk
Ap

30,8%

(-4,5)

874 769

55

(-9)
 

H

26,8%

(+9,6)

760 232

48

(+18)
 

Frp

16,3%

(-6,6)

463 560

29

(-12)
 

KrF

5,6%(+0,0)

158 475

10(+0)

 

Sp

5,5%

(-0,7)

155 357

10

(-1)
 

V

5,2%

(+1,4)

148 275

9

(+7)
 

SV

4,1%

(-2,1)

116 021

7

(-4)
 

MDG

2,8%

(+2,4)

79 152

1

(+1)
 

R

1,1%

(-0,3)

30 751

0(+0)

 
         

MDG ville samarbeide med alle partier på Stortinget med unntak av FrP. MDG har dessuten stor oppslutning blant de under 30 år.

Lokalt har det vært så ymse

Lokalt har Miljøpartiet gjort seg bemerket i Kristiansund. De har to representanter i bystyret og på nominasjonslisten i Møre og Romsdal har man Asle Andre Orseth fra Kristiansund på tredjeplass. Jeg kan ikke se at det er særlige muligheter for at han skal komme inn på Stortinget. Siden undertegnede sykler mer enn de fleste og ikke er glad i å kjøre bil når det finnes offentlig kommunikasjon, skulle man tro at MDG fikk min stemme. Ja, jeg er også veldig glad i fjellturer og ønsker slett ikke at oljeboring skal foregå i Lofoten. Men Miljøpartiet har ikke vært udelt heldige med sitt engasjement i oljebyen Kristiansund. Det famøse tiltaket om å omgjøre Kaibakken til en halv gågate var like tragisk som komisk. Orseth hadde muligens støv på hjernen i denne perioden, ikke vet jeg. Det kan se ut som om partiet er en verkebyll i rådhuset. Oljerådgiver Helge Hegerberg er neppe begeistret over å ha fått permanente naboer av det grønne slaget. I debatten om parkeringsplasser i sentrum, mener MDG at man ikke trenger så mye av det siden de ikke liker biltrafikk.

MDG har ikke kjempet en kamp for sykehuset som det står respekt av. Kjempet for sykehuset har derimot representant Ralph Herter . Han har gitt jernet i årevis og han var krystallklar på at man burde anke sykehussaken også til høyesterett. Herters innsats er et stort pluss. Skal vi tro på hva Trygve Hegnar skriver, så vil MDG fjerne alle biler som går på diesel eller bensin før 2020. Det er tre år til. Heldigvis ligger bilen min til salgs nå.

Konklusjon:

Hvis man ønsker å nedbygge oljeaktiviteten og fjerne biler som går på bensin eller diesel, dermed også de fleste parkeringsplasser, bør man stemme på MDG.

Nominerte til stortingslista. MDG Møre og Romsdal:

  1. Lage Nøst (Molde) f 1991
  2. May Britt Haukås (Ålesund) f 1955 
  3. Asle Andre Orseth (Kristiansund) f 1987
  4. Ragnhild G. Tunheim (Halsa) f 1968
  5. Vanja Knudtsen (Kristiansund) f 1966
  6. Matilde Vadseth Furholm (Ålesund) f 1998
  7. Bente Iversen Foseide (Molde) 1982             
  8. Lars Christian Bjørnå (Kristiansund) f 1994
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse