Møre og Romsdal fylkeskommune har nå lagt ut anbudskonkurransen for Nordmørspakken, som omfatter de fire fylkesveifergesambandene på Nordmøre: Seivika-Tømmervåg, Edøya-Sandvika, Kvanne-Røkkum og Arasvika-Hennset. Halsa-Kanestraum er ikke med i denne pakken, da denne strekningen, som er en del av E39, blir lagt ut som et eget anbud i regi av Statens vegvesen. Det nye anbudet for «Nordmørspakken» starter opp 1. januar 2020 og gjelder frem til 31. desember 2030. Fergeanbudet skulle sendes ut i vår, men ble holdt igjen i påvente av avklaring og regiontilhørighet.
Nordmøre har dessverre måtte ta til takke med mye gammelt fergemateriell gjennom mange år. Med et nye anbudet forventes det at det kommer nye og miljøvennlige ferger på strekningene Seivika-Tømmervåg og Edøya-Sandvika. De to siste nybyggene for Nordmøre har vært «Solskjel» i 1981 og «Edøyfjord» i 2012. De reisende håper at de nye fergene får utsiktsalonger på disse to fergestrekningene.
Bedre tilbud og strenge miljøkrav
Det er satt strenge krav til miljø for å sikre miljøferger på sambandene Edøya-Sandvika og Seivika-Tømmervåg. Tilbyderne konkurrerer også på ytterligere reduserte miljøutslipp og pris, sier samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal fylkeskommune. I konkurransegrunnlaget blir det stilt krav om to 50 bilers ferger i sambandet Edøya-Sandvika og to 80-bilers ferger for Seivika-Tømmervåg. Fergene i disse to sambandene skal være nyere enn 10 år ved oppstart av kontrakten. Det blir også lagt opp til et bedre tilbud på helg enn det er i dag. For Kvanne-Røkkum er det krav om 50 bilers ferge. For Arasvika-Hennset er kravet en tilsvarende kapasitet som i dag (ca 30 biler).
Tilskudd fra Enova og opprusting av kaialegg
Enova bidrar med et tilskudd på inntil 55 millioner kroner til landanlegg. Vi er glade for at Enova gir støtte til realisering av miljøløsninger, og ser fram til god konkurranse i dette miljøanbudet, sier leder i samferdselsutvalget Kristin Sørheim. Møre og Romsdal fylkeskommune må i forbindelse med innfasingen av miljøferger ruste opp kaianleggene i sambandene Edøya-Sandvika og Seivika-Tømmervåg. Dette vil ha en kostnad på om lag 200 millioner kroner, sier Arild Fuglseth.