Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
22 september 2017 11:54
Del på Facebook
Med den nye anbudspakken forventes det at Nordmøre nå får nytt og moderne fergemateriell. «Edøyfjord» fra 2012 har vært den eneste nybygget til Nordmøre siden 1981.
Med den nye anbudspakken forventes det at Nordmøre nå får nytt og moderne fergemateriell. «Edøyfjord» fra 2012 har vært den eneste nybygget til Nordmøre siden 1981.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal fylkeskommune har nå lagt ut anbudskonkurransen for Nordmørspakken, som omfatter de fire fylkesveifergesambandene på Nordmøre: Seivika-Tømmervåg, Edøya-Sandvika, Kvanne-Røkkum og Arasvika-Hennset. Halsa-Kanestraum er ikke med i denne pakken, da denne strekningen, som er en del av E39, blir lagt ut som et eget anbud i regi av Statens vegvesen. Det nye anbudet for «Nordmørspakken» starter opp 1. januar 2020 og gjelder frem til 31. desember 2030. Fergeanbudet skulle sendes ut i vår, men ble holdt igjen i påvente av avklaring og regiontilhørighet.

Nordmøre har dessverre måtte ta til takke med mye gammelt fergemateriell gjennom mange år. Med et nye anbudet forventes det at det kommer nye og miljøvennlige ferger på strekningene Seivika-Tømmervåg og Edøya-Sandvika. De to siste nybyggene for Nordmøre har vært «Solskjel» i 1981 og «Edøyfjord» i 2012. De reisende håper at de nye fergene får utsiktsalonger på disse to fergestrekningene.

Bedre tilbud og strenge miljøkrav

Det er satt strenge krav til miljø for å sikre miljøferger på sambandene Edøya-Sandvika og Seivika-Tømmervåg. Tilbyderne konkurrerer også på ytterligere reduserte miljøutslipp og pris, sier samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal fylkeskommune. I konkurransegrunnlaget blir det stilt krav om to 50 bilers ferger i sambandet Edøya-Sandvika og to 80-bilers ferger for Seivika-Tømmervåg. Fergene i disse to sambandene skal være nyere enn 10 år ved oppstart av kontrakten. Det blir også lagt opp til et bedre tilbud på helg enn det er i dag. For Kvanne-Røkkum er det krav om 50 bilers ferge. For Arasvika-Hennset er kravet en tilsvarende kapasitet som i dag (ca 30 biler).

Tilskudd fra Enova og opprusting av kaialegg

Enova bidrar med et tilskudd på inntil 55 millioner kroner til landanlegg. Vi er glade for at Enova gir støtte til realisering av miljøløsninger, og ser fram til god konkurranse i dette miljøanbudet, sier leder i samferdselsutvalget Kristin Sørheim. Møre og Romsdal fylkeskommune må i forbindelse med innfasingen av miljøferger ruste opp kaianleggene i sambandene Edøya-Sandvika og Seivika-Tømmervåg. Dette vil ha en kostnad på om lag 200 millioner kroner, sier Arild Fuglseth.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse