Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Artikkel
26 januar 2018 12:12
Del på Facebook
Skisse av ene av de nye 80 bilers el-fergene til sambandet Seivika-Tømmervåg. (Illustrasjon: Fjord1)
Skisse av ene av de nye 80 bilers el-fergene til sambandet Seivika-Tømmervåg. (Illustrasjon: Fjord1)
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter mange år med gammelt fergemateriell, kan Nordmøre nå se frem til lysere tider med moderne og miljøvennlige ferger fra 2020. Norges største fergerederi, Fjord1, som er ledende innen det grønne skiftet, vant anbudskonkurransen om Nordmørspakken med lavest pris på ca. 1,9 milliarder kroner samt at de var best på utslippskravene. De nye fergene vil redusere det årlige CO2-utslippet fra 9.450 tonn til 2.312 tonn.

Nordmorspakken signeresAdm. Direktør Dagfinn Neteland i Fjord1 og fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik signerer avtalen om Nordmørspakken for 2020-2030. (Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune)

Mens den første anbudspakken med gjenbruk av mye gammelt fergemateriell fra 2012 var utenfor politikernes myndighet, har nå samferdselspolitikerne i fylket med bl.a. Iver Nordseth i spissen, sørget for at det blir et meget godt tilbud for perioden 2020-2030. Ikke bare blir det bygd fem nye miljøvennlige el-ferger, men det er også lagt opp til større frekvens i avgangene. For Seivika-Tømmervåg blir de to nye 80 bilers el-ferger. Edøya-Sandvika får også to nye el-ferger, hver med en kapasitet på 50 biler. Det blir da halvtimes avganger i dette sambandet, som vil korrespondere med fergene på Seivika-Tømmervåg. Kvanne-Røkkum får også ny 50 bilers hybridferge, mens Aasvika-Hennset får en litt eldre dieselferge. Anbudet forutsetter en nyere 50 bilers reserveferge som dekker fartsområde 3 (Smøla-ruten) samt at det ønskes en mindre reserveferge for Arasvika-Hennset. Siden 1981 har det kun vært bygd to nye ferger for Nordmøre. Med fem nybygg og god kapasitet vil Nordmøre nå bindes enda bedre sammen.

- Ferjekonsepta vil vere optimaliserte for sambanda med omsyn til stabilitet og energieffektivitet, i tillegg til å tilby gode passasjerfasiliteter for trafikantane, sier administrende direktør i Fjord1, Dagfinn Neteland. Det legges opp til selvbetjente kiosker med mat og kald og varm drikke.

Statens vegvesen har bestemt at elektriske ferger skal ha installert dieselgeneratorer som en backup for evt. strømbrudd o.l. Fylkeskommunen har gitt rederiet et års overgangstid på de nye fartøyene for at de kan oppgradere fergekaiene og får lagt frem strøm til 2021. Med dieselgeneratorer om bord er det mulig for at de nye fergene kunne tas i bruk fra 2020.

Fergene på Seivika-Tømmervåg er tilpasset sambandet med høy skansekledning og bauger for å kunne ta sjøsprøyt. Det blir passasjersalong på siden, slik som på «Glutra». Den var en populær ferge i sambandet i perioden 2002-2011. Det er foreløpig ikke vist skisser for de nye Smølafergene, men en kan vel anta at de blir noenlunde lik de nye 50 bilers el-fergene som Fjord1 har under bygging for Brekstad-Valset. Disse får full utsiktsalong over bildekket. Dette er viktig for Smølasambandet, som har mye turisttrafikk.

 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse