Havyard Group skal levere design til sju batteridrevne ferjer til Fjord1, der fem av disse skal bygges ved selskapets eget verft. Havyard og Fjord1 fortsetter med dette samarbeidet om den grønne revolusjonen på de norske fjordene, slår Havyard fast i en pressemelding.
Ferjer med utsiktsalonger
Ferjene skal brukes av Fjord1 på samband de har vunnet i Møre og Romsdal og Hordaland med oppstart 1. fra januar 2020. Byggekontrakten gjelder fem 50 bilers ferjer som får 360 graders utsiktsalong over bildekket: To for Edøya Sandvika, en for Kvanne-Rykkjem og to for Langevåg-Buavåg og Fedje-Sævrøy i Hordaland. Designkontrakten på de to 80-bilersferjene gjelder sambandet Seivika-Tømmervåg på Nordmøre. Disse får salong med utsikt på den ene siden av bildekket. Alle de nye Nordmørsferjene får selvbetjent salg av bl.a. kaffe og svele.
En ny generasjon miljøferjer
Ferjene skal innfri tøffe krav til lavt energiforbruk under harde værforhold og design avdelingen i Havyard har lagt stor vekt på dette under utviklingen av disse designene. – Vi har «satt ferjene i drift» ved bruk av avanserte simuleringsverktøy og slik kunnet optimalisere til det ytterste. Ulike operasjonsprofiler er testet og gjennomgått og vi har fått resultater som har gjort at Fjord1 har valgt oss som leverandør på design, sier Stig Magne Espeseth, leder for Havyard Design & Solution. Det er ikke bare kravene til energiforbruk som har vært tøffe. Også konkurransen om byggeoppdragene har vært hard. Flere verft både i Norge og utlandet har vært med og konkurrert om byggingen, og salgsdirektør i Havyard Lars Conradi Andersen er glad for å hale i land ordren. – Det har vært tøff konkurranse om disse oppdragene og vi får ingenting gratis. En kombinasjon av produkt, leveringstid og pris var utslagsgivende for oss, og vi gleder oss til å fortsette det gode samarbeidet med Fjord1, sier han i pressemeldingen.