Annonse
Chippendales 980 x 300 Chippendales 320 x 250
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Etter at Avinor i samarbeid med et av landets fremste parkeringsselskaper innførte kameraovervåking med skiltgjenkjenning, har det vært mange klager. Dette gjelder også i aller høyeste grad Kvernberget. På Kvernberget har vi heldigvis en lufthavnsledelse som forstår og beklager, men slik er det ikke alle steder. Problemet er at mange får angst for å kjøre inn på en flyplass – og for Kvernberget er det selvsagt ekstra ille dersom det medfører at flyplassen mister trafikk. De som har levert dette utstyret synes å ha glemt at det fortsatt er noe som heter vinter i Norge. Og da kan slike kameraer bli dekke med snø. Er det kaldt kan det også hende at elektronikken svikter. Det må vel også Avinor ha fått med seg.

Skyhøye regninger for ingenting

Per Helge Pedersen, fast spaltistPer Helge Pedersen, fast spaltistMange bilister har fått skyhøye regninger til tross for at de kun har enten hentet eller levert passasjerer på flyplassen (og det med lynets hastighet). Tar man seg tid til lange omfavnelser og hete kyss til kjæresten som skal reise, blir det fort dyrt.

Forleden kom det et brev også i min postkasse med en purring på et krav som jeg aldri har fått. På denne purringen sto det kun at min bil har vært innom et sted med skiltgjenkjenning. Nå har jeg flere biler så jeg lurte fælt på hvilken bil det gjaldt, og hvor dette kunne være. Jeg sendte derfor en mail til parkeringsselskapet for å få vite hva saken gjaldt. Jeg fikk aldri svar på denne mailen, men jeg skrev at dersom dette gjaldt Kvernberget så var det slik at jeg ble hentet av en kamerat som kjørte min bil. Han var innom flyplassen i knapt tre minutter for å plukke meg opp.

Da jeg kom hjem fra en utenlandsreise etter påske fant jeg et nytt brev i posten. Denne gang fra et inkassobyrå. Nå var kravet steget fra purrebrevet på kr 319 til kr 601,03. Dersom ikke beløpet var betalt innen fristen (veldig kort frist) ville beløpe øke kraftig. Hadde jeg vært noe dager lenger på tur ville det ha skjedd.

Utpressing og mafia

Nå er jeg ikke vant å få inkassobrev, og jeg følte liksom raseriet vokste. Jeg startet derfor en veldig jobb med å finne ut av saken. Jeg vet at det å starte en kamp mot mektige aktører og ikke minst parkeringsselskap, kan være litt av et offer som også tar mye tid. Det enkleste hadde selvsagt vært å betale å bli ferdig med saken. Det er det selvsagt mange som gjør, men jeg betraktet dette nærmest som et overgrep mot den lille mann. Ja, det er på grensen til utpressing og mafiavirksomhet.

En kanossagang

Men skal man finne ut av en slik sak, må man starte på litt av en jungeltur som innebærer mye venting og kostbare telefonregninger.

I inkassoselskapet fikk jeg telefonnummeret til parkeringsselskapet som hadde sendt saken til inkasso. Telefonnummeret sto selvsagt ikke på purringen - der sto kun en mailadresse. Jeg ringte parkeringsselskapet – og etter lang tid og ulike tastevalg kom jeg frem. Jeg ble satt over til rette avdelingen, men den var stengt den dagen på grunn av kurs!! Da ringte jeg sjefen for Kvernberget som bare kunne beklage det problemet både jeg og andre hadde fått.

Dette er selvsagt en parkeringsordning som er bestemt sentralt. Jeg fikk heldigvis også et navn på en ansvarlig person hos parkeringsselskapet. Jeg ringte han som faktisk var en hyggelig fyr og som tok fatt i problemet. Også han beklaget at det har vært visse innkjøringproblemer.

I min tidligere jobb som sjefredaktør i Byggeindustrien, har jeg vært bort i mange saker som gjelder parkeringsselskap. Som oftest har jeg fått inntrykk at folk som jobbet i slike foretak var topp arrogante og at de aldri tok ansvar eller beklaget noe som helst. Jeg møtte altså en av sjefene i dette systemet som beklaget og som lovet å rydde opp. Jeg ble nesten sjokkskadet. Sjefen lovet at alle krav skal slettes.

Tiden får vise om det skjer. Jeg vil nok følge nøye med i postkassen. På den annen side forstår ikke jeg at man bruker post og ikke mailadresse i slike saker. Mange moderne mennesker er jo stadig på reisefot. Og Avinor skryter jo av å ha innført et fremtidsrettet parkeringssystem. Selskapet henter vel data fra Vegdirektoratet som har adressen. Men de bør selvsagt også ha en e-postadresse i dette systemet.

Finn en enklere løsning

Jeg vet at det nytter å ta opp en slik sak. Men det må da finnes en enkel løsning for alle som rammes av feil og urett når det gjelder parkeringskaoset som vi har lest mye om bl a i Tidens Krav. Det kan ikke være slik at det er kun dem som har ressurser og ork, som vinner frem med sin sak.

Jeg har ellers tatt opp dette med parkeringskaoset på flyplassene med samferdselsministeren. Hans kommentar var selvsagt –«Slik skal det ikke være!!!»

Nå ligger ansvaret i Avinor for å rydde opp. De kan ikke skylde på leverandøren eller dem som skal betjene systemet. Avinor må ta ansvar.  VG hadde nettopp et oppslag fra Gardermoen. Der er tiden for å stå parkert uten å betale kun 7 minutter. Men hva hjelper det dersom du ikke kommer deg ut av farlig sone før det er for sent. Det er jo vanskelig å kjøre over brøytemaskiner eller andre ting som sperrer for utkjøring.  

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/m6p3Vq/fakturert-119-kroner-for-ett-sekund-for-lenge-paa-gardermoen

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til post@ksu.no.
For kommentarer vennligst bruk kommentarfeltet under.

Annonse
Annonse
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Relevant innhold

Annonse