Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
09 november 2018 13:16
Del på Facebook
Soløy II på Bolgsvaet 9. september 2018. Foto: Tom Kaasen
Soløy II på Bolgsvaet 9. september 2018. Foto: Tom Kaasen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lørdag 10. november blir det slippsetting av Soløy II på Mellemværftet.

Etter planen skal Soløy II slippsettes cirka klokken 11:30. Det er i regi av Mellemværftet fartøyvernforening at dette skjer. Med strålende vær kan dette bli en flott opplevelse. Soløy II er 54 fot lang.

– Vi skal bruke «Storhælingen», som er kallenavnet på slippen, sier Tom Kaasen.

Bygget i Sverige
Soløy II ble bygd i 1904 i Skärhamn, Sverige. Fartøyet ble importert til Norge i 1914 av Ole Tommasen i Vikan på Hustadvika. Drevet som fraktebåt på Romsdals kysten av Ole Thomassen og senere av hans sønner fram til cirka 1970.

Båten ble så solgt til Jorulf Moe som drev med Guano frakt fram til cirka 1980. Soløy II ble overtatt av Lars Eide i 1982 og etterhvert restaurert til dagens stand på Mellemværftet på 1980-tallet. Lars Eide er dagens eier.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse