Annonse
Annonse
Terje Holm
Artikkel
24 januar 2020 18:36
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

01 Moringen og Smola ved Havyard 1801 2020 TOAFjord 1 setter inn fem nye ferjer på Nordmøre. Her er «Smøla» og «Møringen» ved Havyard verft i januar 2020. (Foto: Tor Arne Aasen, Samferdselsfoto)

Som skrevet om tidligere, bygger Fjord1 hele fem nye ferjer til Nordmøre. De blir satt inn etter hvert som de blir ferdig i løpet første halvår 2020. Nye «Tustna» (80 biler) er på vei fra Cemre Shipard i Tyrkia. Søsterskipet «Grip», som også er bygd ved samme verftet, startet på hjemreisen fredag 24. januar. Ferjene vil sannsynligvis ankomme til Kristiansund i løpet av februar, litt avhengig av værforholdene under den lange overfarten. Etter en periode med opplæring og utprøving blir de satt inn på Seivika-Tømmervåg. Begge ferjene har en flott utsiktsalong med selvbetjent kiosk på den ene siden av bildekket.

Ved Havyard Verft i Leivik i Sogn bygges de tre andre ferjene, som er søsterskip. «Smøla» og «Møringen» settes inn på Edøya-Sandvika, mens «Stangvikfjord» skal til Kvanne-Røkkum. Alle har en kapasitet på 50 biler med utsiktsalong over bildekket og selvbetjent kiosk. De to ferjene i Smølaruten har en mer lukket baugport enn "Stangvikfjord", som skal trafikkere i smulere farvann.

Dette blir et etterlengtet løft for ferjetrafikken på Nordmørsfjordene, som de siste 40 årene kun har fått to nybygg, «Solskjel» i 1981 og «Edøyfjord» i 2012. Alle de fem nye ferjene har hybride fremdriftssystemer. Det vil si at de har elektrisk drift med lavutslipp dieselmotorer som backup.

Underfinansiering

Bygging av de etterlengtede nye ferjene samt innføring av nullutslipp elektrisk fremdrift, representerer store og nødvendige investeringer, som også omfatter ombygging av ferjekaiene og fremlegging av tilstrekkelig strømkapasitet. Disse kostnadene blir nå dyttet over på de reisende med tidenes største økning i ferjeprisene. Gjennom alle år har staten sørget for at det skal være en minimumspris for ferjeoverfarten, basert på rutens lengde. Langs kysten av Norge er det en stor verdiskaping som bidrar med vesentlige midler til statsbudsjettet, både innenfor olje/gass og det nye vekstområdet, Havrommet. Den store økningen i ferjetakstene, må være tidenes største «bompengeavgift» i Norge! Nå må regjeringen ta ansvar for å overføre nødvendige midler til fylkeskommunene for å dekke underfinansieringen av fylkesveiferjene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

02 Stangvikfjord ved Hayvard 1801 2020 TOA 02«Stangvikfjord» ved Havyard verft i januar 2020. (Foto: Tor Arne Aasen, Samferdselsfoto)

03 Tustna ved Cemre Shipyard«Tustna» ved overleveringen fra Cemre Shipyard i slutten av desember 2019. Søsterskipet «Grip» har nettopp blitt overlevert nå i januar 2020. (Bilde fra Cemre Shipyard)

04 Salong Tustna Cemre ShipyardDet blir lyse og trivelige salonger med fin utsikt og selvbetjent kiosk på alle ferjene. Her fra salongen på "Tustna". (Bilde fra Cemre Shipyard)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
Havets sølv – kystens gull

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 7 dager siden E39 – kortest, raskest, flatest og billigst mulig
Kunne ikke vært forklart enklere :) En stamvei skal på raskeste og retteste vei, ta deg fra A til B, ...
Tage Robert 13 dager siden Hvor har det blitt av LO?
De fleste lønnsmottakere i Norge er underlagt frontfagsmodellen. Lærere, sykepleiere, statsansatte, neppe er  industriarbeidere i flertall blant disse  lenger. LO ...
Bjørn Nøstvold 16 dager siden Truer World Economic Forum verdensfreden?
Er man fornøyd med tingenes tilstand fortsetter man å støtte dagens og forrige regjering. De er like på svært mange ...
Bernt Øien 17 dager siden Endelig er det noen som slår i bordet!
"Vi, det norske folk, forstår ikke hva som foregår!"  Det tror jeg er en rett påstand. Dette er den den frie ...
Terje G. Finnøy 20 dager siden E39 i 2010 versus 2022
@Terje SundsbøKunnskapsløs?
Terje Sundsbø 22 dager siden Det forandrer ingenting på strømprisene
@Bjørn NøstvoldSverige har da kabler både til Finland, Norge og Danmark. Dermed blir vel svenskene en del av det samme strømmarkedet ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte