Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Artikkel
24 januar 2020 18:36
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

01 Moringen og Smola ved Havyard 1801 2020 TOAFjord 1 setter inn fem nye ferjer på Nordmøre. Her er «Smøla» og «Møringen» ved Havyard verft i januar 2020. (Foto: Tor Arne Aasen, Samferdselsfoto)

Som skrevet om tidligere, bygger Fjord1 hele fem nye ferjer til Nordmøre. De blir satt inn etter hvert som de blir ferdig i løpet første halvår 2020. Nye «Tustna» (80 biler) er på vei fra Cemre Shipard i Tyrkia. Søsterskipet «Grip», som også er bygd ved samme verftet, startet på hjemreisen fredag 24. januar. Ferjene vil sannsynligvis ankomme til Kristiansund i løpet av februar, litt avhengig av værforholdene under den lange overfarten. Etter en periode med opplæring og utprøving blir de satt inn på Seivika-Tømmervåg. Begge ferjene har en flott utsiktsalong med selvbetjent kiosk på den ene siden av bildekket.

Ved Havyard Verft i Leivik i Sogn bygges de tre andre ferjene, som er søsterskip. «Smøla» og «Møringen» settes inn på Edøya-Sandvika, mens «Stangvikfjord» skal til Kvanne-Røkkum. Alle har en kapasitet på 50 biler med utsiktsalong over bildekket og selvbetjent kiosk. De to ferjene i Smølaruten har en mer lukket baugport enn "Stangvikfjord", som skal trafikkere i smulere farvann.

Dette blir et etterlengtet løft for ferjetrafikken på Nordmørsfjordene, som de siste 40 årene kun har fått to nybygg, «Solskjel» i 1981 og «Edøyfjord» i 2012. Alle de fem nye ferjene har hybride fremdriftssystemer. Det vil si at de har elektrisk drift med lavutslipp dieselmotorer som backup.

Underfinansiering

Bygging av de etterlengtede nye ferjene samt innføring av nullutslipp elektrisk fremdrift, representerer store og nødvendige investeringer, som også omfatter ombygging av ferjekaiene og fremlegging av tilstrekkelig strømkapasitet. Disse kostnadene blir nå dyttet over på de reisende med tidenes største økning i ferjeprisene. Gjennom alle år har staten sørget for at det skal være en minimumspris for ferjeoverfarten, basert på rutens lengde. Langs kysten av Norge er det en stor verdiskaping som bidrar med vesentlige midler til statsbudsjettet, både innenfor olje/gass og det nye vekstområdet, Havrommet. Den store økningen i ferjetakstene, må være tidenes største «bompengeavgift» i Norge! Nå må regjeringen ta ansvar for å overføre nødvendige midler til fylkeskommunene for å dekke underfinansieringen av fylkesveiferjene.

02 Stangvikfjord ved Hayvard 1801 2020 TOA 02«Stangvikfjord» ved Havyard verft i januar 2020. (Foto: Tor Arne Aasen, Samferdselsfoto)

03 Tustna ved Cemre Shipyard«Tustna» ved overleveringen fra Cemre Shipyard i slutten av desember 2019. Søsterskipet «Grip» har nettopp blitt overlevert nå i januar 2020. (Bilde fra Cemre Shipyard)

04 Salong Tustna Cemre ShipyardDet blir lyse og trivelige salonger med fin utsikt og selvbetjent kiosk på alle ferjene. Her fra salongen på "Tustna". (Bilde fra Cemre Shipyard)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse