Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Berit Frey, leder Kristiansund Senterparti. Foto: Fotograf Engvig
Berit Frey, leder Kristiansund Senterparti. Foto: Fotograf Engvig
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkesmannen har kommet med høringssvar i forbindelse med ny innfartsvei i Kristiansund og bruker dokument som ikke er ferdigbehandlet av Kristiansund kommune. Dokumentet for Kartlegging og verdsetting av friluftsområde, brukes som argument i høringssvaret.

" Det vises her til at Nordlandet/Kråkhaugen er registrert som svært viktig friluftsområde."

Nå opplever vi at Fylkesmannen bruker dokument for Kartlegging og verdsetting av friluftsområde, som ennå ikke er ferdigbehandlet i kommunen. Der er det tegnet inn verdifullt område på Kråkhaugen. Det brukes som argument for å ville bygge en tunnel som koster oss 470 millioner mer enn hva en vei i dagen vil koste. Der kommunen må koste alt vedlikeholdet av en tunnel i fremtiden. Vedlikehold av åpen veiløsning er det SVV som har ansvar for.

Når det gjelder friluftsområde og bygging av boliger oppå tunnelen så er vel det søkte argumenter. Her må vi kunne finne løsninger på lekeområder og  jeg regner med at det er gode forslag blant befolkningen.

Det er nettopp barn og unge som er en del av kostnadene i prosjektet. Om vi tenker oss at de fleste aktivitetene ligger innenfor bommene så blir dette en merkostnad for barnefamiliene. Det er meningen at vi skal ta hensyn til dette for alle barn og unge som reiser ut av byen og inn til byen. Derfor er det viktig at nedbetalingstiden blir så kort som det er mulig å få til.

Vi har mange lag og foreninger som trenger aktivitet og gode medlemstall for å kunne drive videre. Legger vi opp til en lang nedbetalingstid og et stort vedlikeholdsbudsjett gjennom hele tunnelen sin levetid, er jeg redd mange lag og foreninger går tapt. 

Ved å velge tunnelløsning må det rives flere hus enn ved å velge åpen veiløsning. Det er to tunneler som bygges ved den løsningen, en i hver retning, det krever plass til tunnelåpningene som er større enn ved åpen veiløsning.

 

Berit Frey, leder for Kristiansund Senterparti.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse