Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
16 mai 2020 20:09
Del på Facebook
Illustrasjon: Skjermdump fra Google Streetview
Illustrasjon: Skjermdump fra Google Streetview
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kan det snu snart? Kan det venda? De e åpenbart kan henda – synger Bjørn Eidsvåg i sin nye sang. Administratoren for FB-siden «Møre uten Møreaksen» (MuM) er sikrere i sitt utsagn, for han sier «nå snur det», og dropper spørsmålstegn. Han knytter utsagnet til et kommunestyremøte i Molde 14. mai 2020. Overskriften for innlegget i FB-siden var slik: «NÅ SNUR DET – KOMMUNESTYRET VIL IKKE HA 4-FELTSVEG BOLSØNES – KVILTORP!»

Han har kanskje rett, for dette må da være et tilbakeskritt for Møreaksen? Det er mange trøblete biter i lenken som Møreaksen er del av mellom Ørskogfjellet og Hjelset. Oktober – 17 skrev jeg artikkelen «10 grunner til å droppe Møreaksen som stamveg E39» – omtalte sak i kommunestyret var en av dem.

MuM vokser jevnt og trutt, og har nå drøye 4500 medlemmer. Medlemskapene har nok ulike motiv, for motstanden er sammensatt. Det finnes neppe noen 10 på topp liste knyttet til FB-siden eller andre sted, om årsak og rangering av MA-motstanden. Det slår meg at det hadde vært interessant med en slik oversikt, selv om utvalget med få unntak ville vært ihuga motstandere av MA. En eventuell rangering ville imidlertid vist hvorfor.

Stadig økt politisk støtte for utredning av Romsdalsaksen (RA) er merkbar, men er neppe målbar nok til å fastslå om det er flertall for utredning per mai -20. Endringen fra svært få til omkring halvparten i løpet av drøye 3 år blant representantene i fylkestinget illustrerer også en vending.

Lokale politikere sin prioritering av vedlikehold og utbedringer av eksisterende veger framfor E39, samt at den viktige strekningen fra Ålesund til Oppland grense (E136) settes foran E39 i køen er verd å merke seg. Den omfattende gallupen Sentio utførte (1000 svar) for Romsdalsaksen om oversjøisk vs undersjøisk løsning ga klart svar. 90% av de spurte var villig til om nødvendig å vente på oversjøisk løsning. Det er forståelig når kun 1 av 6 ønsket undersjøisk.

Prioriteringene gir rikelig med tid til utredning av RA, og oppgraderingen av E136 vil jo være nyttig uavhengig av trasevalg for E39. Et konsulentselskap er i gang med en ny analyse som er finansiert av ihuga tilhengere av RA. Den vil bidra til mer kunnskap om Romsdalsaksen, og øke trykket for utredning.

Eventuell utredning blir statlig finansiert, og det samme vil jo bygging og drift av den trase som blir valgt. Lokale politikere som ikke ønsker å vite om det finnes et bedre og billigere alternativ for kryssing av Romsdalsfjorden stiller seg i et underlig lys.

Kan det venda? Det e åpenbart kan henda.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse