Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Liv Marie Sandve
Ytring
17 mai 2020 11:36
Del på Facebook
Kong Harald på 17. mai i fjor. Foto: NTB
Kong Harald på 17. mai i fjor. Foto: NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I år har jeg skrevet brev til HM kong Harald på grunnlovsdagen. Del gjerne videre! Ønsker dere alle en god 17. mai❤️💚🇳🇴 

Deres Majestet, kjære Kong Harald!

Grunnlovsdagen føles annerledes i år. Derfor skriver jeg et brev til deg. For når nøden er størst, trenger landet et forbilde som er helt konge.

Da sønnen min kom hjem fra skolen og sang «Enig og tro til Dovre faller», ble jeg tankefull. Jeg har dyp respekt for Grunnloven som fundament for folkestyret. Men i det siste har jeg ikke følt meg enig. Grunnloven tolkes og anvendes ikke lenger i tråd med folkets stemme og rettsoppfatning. Aftenpostens representant under Statsministerens pressekonferanse 7. mai 2020, påpekte for eksempel innstendig myndighetenes brudd på offentlighetsloven. 

Grunnlovseden «Enig og tro til Dovre faller», fra Eidsvoll 20. mai 1814, er som kjent uttrykk for opptakten til norsk folkestyre. De urokkelige fjellene ved Dovre blir en metafor for samholdet rundt den nye statsforfatningen. I videre perspektiv kan vi se Dovrefjell som et generelt symbol på nasjonale verdier. Eden har også et tidsaspekt. Her vises det ikke til en stortingsperiode. Eden gjelder inn i evigheten. For fjellene faller ikke, de er urokkelig en del av den norske identiteten, selvrespekten og folkesjela.

I 2020 opplever våkne innbyggere, lokalpolitikere og ordførere i Norge at vårt grunnfjell av verdier er truet. Ærlighet. Samvittighet. Tillit. Rettskaffenhet. Medfølelse. Åpenhet. Måtehold. Anstendighet. Verdighet. Moral. Hensyn. Respekt. Rettferdighet. Villighet til å se saker fra nye perspektiv. Ydmykhet og mot- til å endre standpunkt, til å innrømme feil.

Kjære kong Harald; Dovre faller.

Også i mer bokstavelig forstand. Unike naturområder sprenges. Frøya, Andmyran, Rásttigáisá og Øyfjellet i nord. Stadlandet, Haramsøya, Innvordfjellet, Dalsbotnfjellet i vest. Tysvær, Buheii, Vardafjell i sørvest.

97993989 2127061817439456 5409508637842341888 o copyFoto fra aksjon mot vindkraft på Hitra/Frøya. 1200 flagg plantet i terrenget, fotograf ukjent.

I disse dager pågår det en nasjonal dugnad på oppfordring fra myndighetene, knyttet til koronaviruset. Lite omtalt er en annen dugnad som ingen myndigheter har oppfordret til. Den kjemper for nasjonal kulturarv, naturressurser og biomangfold. Det leses, skrives, lages opprop, det dannes spleis, det tegnes og fotograferes, analyseres og forklares. Det lages filmer. Det demonstreres foran Stortinget, og saker tas til retten. Det appelleres. Dugnaden prøver å forstå, se sammenhenger, formidle videre. Men det er ikke lett å forstå. Hvorfor landet vi elsker skal ødelegges av løgnen om
det grønne skiftet. Det er en innfløkt og utspekulert løgn, de innvidde er utallige, sitter høyt og har mange hatter, også i media. At denne tragedien av historisk dimensjon holdes utenfor det offentlige ordskiftet er fremmedgjørende og dypt alvorlig.

Kjære kong Harald, vi trenger verdiene kongen står for mer enn noen sinne.
Jeg tillater meg å sitere fra noen av kongens utmerkede taler:

«Vi feirer også en grunnleggende styrke – som vi i disse dager virkelig opplever verdien av: Tilliten. Vår tillit til hverandre. Og vår tillit til alle dem som tar viktige beslutninger på vegne av fellesskapet.» 3 Denne tilliten er i ferd med å forsvinne for mange som observerer statlige beslutninger og verdivalg.

«Med utvikling følger også muligheter – som kan brukes klokt eller uklokt. Teknologien løper foran oss og stiller oss overfor dilemmaer vi kanskje ikke er klare til å møte. Jakt på kortsiktig gevinst kan stå i veien for gode valg som tjener til det beste for enkeltmennesker, samfunn og planeten.» 

Det “grønne” skiftet er en katastrofe for folk og natur. Vi er rundlurt av alliansen mellom tunge kapitalinteresser og det som en gang var ekte miljøvern, det som av Jens Stoltenberg har blitt betegnet som «det miljøindustrielle kompleks». Vi trenger et autentisk grønt skifte, som ikke sitter i lommen på grådig kapital og stjeler penger fra fellesskapet til plassering i skatteparadiser. 

8. mai 2020 siterte kongen Carl Johan Oftedahl som ble dømt til døden av nazistene i 1941 for sitt motstandsarbeid. Den siste kvelden han levde var det ett budskap som var viktig for ham å formidle til dem som ble igjen: «Hils våre landsmenn og si at de må bygge Norge i kjærlighet.»

Gratulerer med dagen.
Vennlig hilsen Liv Marie Sandve

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse