Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
12 januar 2021 10:27
Del på Facebook
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med Grodås som utgangspunkt er første store hinder trafikken gjennom Volda, for E39 skal gå utenom sentrum i byer og bygder med litt størrelse. Voldatunnelen mellom «Kiwi-rundkjøringa» ved Høgskulen og den ved Ivar Aasen tunet i Ørsta, er konsekvensen.

Eiksundtunnelen holder ikke EU standard dersom strekningen blir del av E39, derved ny kostbar tunnel eller bro.

Vegsystemet på Hareidlandet må oppgraderes betydelig og tilpasses kryssing over til Sula (Hafast).  Vegene på Sula må også tilpasses, og utfordrende avkjørsler nevnes.

Vegsundbrua, den eneste faste forbindelsen  mellom Sula og Ålesund er neste store utfordring, og følges av Blindheimstunnelen og Moatunnelen.  Løsninger for de tre flaskehalsene har noe til felles - ekstreme kostnader. Følgekostnader oppstår, både trafikale og andre, når veger bygges i tettbygd strøk som Vegsund - Breivika.

Vi tar et fiktivt stopp ved Digernes, og tenker at vi nettopp har passert Brusdalsvatnet, som også er drikkevatnet til over 60.000 innbyggere. Statens Vegvesen har tidligere estimert kostnaden for Grodås - Digernes til ca 60 milliard når brua (Hafast) er inkludert.

Vegen over Ørskogfjellet skal oppgraderes med ny trase i vestre del, samt krabbefelt på begge sider av fjellet. Litt øst for skitrekket, er det planlagt at E39 og E136 (Ålesund - Dombås) skal skille lag.  En 5,5 km lang tunnel planlegges fra knappe 300 meters høgde,  ned mot den ca 15 km lange Tautratunnelen som fører vegen til Otrøya for til sammen tosifret milliardbeløp.

Veien videre over Julsundbrua og løsningene videre mot Molde og Lønset blir som Moa-området - svært kostbart. Totalkostnaden RA oppgir på sin hjemmeside for MA, når følge-strekninger er inkludert : ca 50 mrd - beregnet av ekstern konsulent.

Punktet på Ørskogfjellet er felles for alternativene Møreaksen og Romsdalsaksen. Første del for Møreaksen er beskrevet, mens Romsdalsaksen følger samme trase som E136 til Hjelvika, medfører ingen ekstra kostnader, samt at bompenger for Tresfjordbrua opphører.

Romsdalsaksen gir sambruk med både E136 og FV64 (Molde - Åndalsnes), og ser man for seg de to viktige «eksportvegene», er RA et genialt bindeledd for tre svært viktige veger.

Tunnel Magerholm - Digernes, ønsket av mange, kan sammen med Borgundfjordtunnelen (Sula og Ålesund) samt flytting av E39 øst for Brusdalsvatnet spare mange milliard.      Kan E39 øst for Brusdalsvatnet + Romsdalsaksen halvere kostnadene vs dagens status?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKva kullkasting?
Terje Sundsbø 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrKullkasting av planer og utsettelser er kostbart. Det må regjeringen ta på sin kappe. 
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 21 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 21 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse