fbpx
Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Leserinnlegg
Paul Andreas Hofseth
12 januar 2021 10:27
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Med Grodås som utgangspunkt er første store hinder trafikken gjennom Volda, for E39 skal gå utenom sentrum i byer og bygder med litt størrelse. Voldatunnelen mellom «Kiwi-rundkjøringa» ved Høgskulen og den ved Ivar Aasen tunet i Ørsta, er konsekvensen.

Eiksundtunnelen holder ikke EU standard dersom strekningen blir del av E39, derved ny kostbar tunnel eller bro.

Vegsystemet på Hareidlandet må oppgraderes betydelig og tilpasses kryssing over til Sula (Hafast).  Vegene på Sula må også tilpasses, og utfordrende avkjørsler nevnes.

Vegsundbrua, den eneste faste forbindelsen  mellom Sula og Ålesund er neste store utfordring, og følges av Blindheimstunnelen og Moatunnelen.  Løsninger for de tre flaskehalsene har noe til felles - ekstreme kostnader. Følgekostnader oppstår, både trafikale og andre, når veger bygges i tettbygd strøk som Vegsund - Breivika.

Vi tar et fiktivt stopp ved Digernes, og tenker at vi nettopp har passert Brusdalsvatnet, som også er drikkevatnet til over 60.000 innbyggere. Statens Vegvesen har tidligere estimert kostnaden for Grodås - Digernes til ca 60 milliard når brua (Hafast) er inkludert.

Vegen over Ørskogfjellet skal oppgraderes med ny trase i vestre del, samt krabbefelt på begge sider av fjellet. Litt øst for skitrekket, er det planlagt at E39 og E136 (Ålesund - Dombås) skal skille lag.  En 5,5 km lang tunnel planlegges fra knappe 300 meters høgde,  ned mot den ca 15 km lange Tautratunnelen som fører vegen til Otrøya for til sammen tosifret milliardbeløp.

Veien videre over Julsundbrua og løsningene videre mot Molde og Lønset blir som Moa-området - svært kostbart. Totalkostnaden RA oppgir på sin hjemmeside for MA, når følge-strekninger er inkludert : ca 50 mrd - beregnet av ekstern konsulent.

Punktet på Ørskogfjellet er felles for alternativene Møreaksen og Romsdalsaksen. Første del for Møreaksen er beskrevet, mens Romsdalsaksen følger samme trase som E136 til Hjelvika, medfører ingen ekstra kostnader, samt at bompenger for Tresfjordbrua opphører.

Romsdalsaksen gir sambruk med både E136 og FV64 (Molde - Åndalsnes), og ser man for seg de to viktige «eksportvegene», er RA et genialt bindeledd for tre svært viktige veger.

Tunnel Magerholm - Digernes, ønsket av mange, kan sammen med Borgundfjordtunnelen (Sula og Ålesund) samt flytting av E39 øst for Brusdalsvatnet spare mange milliard.      Kan E39 øst for Brusdalsvatnet + Romsdalsaksen halvere kostnadene vs dagens status?

Du må være logget inn for å kommentere.
Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

KOMMENTARARKIV FRA TIDLIGERE KOMMENTARSYSTEM. KOMMENTARER LAGT TIL HER, BLIR ALDRI SYNLIGE. BRUK AKTIVT KOMMENTARSYSTEM OVER

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Lama Vik 13 timer siden Møreaksentoget går 13 september!
Frank. I staden for å ta invisteringane ut av fylket– kan du ikkje heller jobbe for å få ned bompengane? ...
"Og for de av oss som er mer opptatt av faktiske resultater enn av det politiske spillet, så er det ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Møreaksentoget går 13 september!
Nå må Frank Sve bestemme seg – er det bompengesnittene, med 3 på Sunnmøre, eller er det det ene bompengelånet, ...
Roy Gravdehaug 21 timer siden Bompenger vs. arbeidsplasser
Beklager at jeg kun har lest første avsnitt, men datt helt ut , I himmelens navn tar du dette fra ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Sylvi Listhaug taler mot bedre vitende
@Rolf Erik PedersenDet jeg viser til er data fra utredningene utført av ulike fagetater. Du misliker budbringeren, i dette tilfellet et sammendrag ...
Jan Rune Haukvik 23 timer siden Møreaksentoget går 13 september!
Sve driver valgkamp, og da stiger iallefall ikke faktanivået i hans propaganda. Her forsøker Sve å bygge opp under en ny ...

Mest aktive

  • Terje Sundsbø 166 comments
  • Lars Svein Valderhaug 110 comments
  • Lama Vik 35 comments
  • Jan Rune Haukvik 30 comments
  • Vidar Hölm 23 comments
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte