Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
12 januar 2021 10:27
Del på Facebook
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med Grodås som utgangspunkt er første store hinder trafikken gjennom Volda, for E39 skal gå utenom sentrum i byer og bygder med litt størrelse. Voldatunnelen mellom «Kiwi-rundkjøringa» ved Høgskulen og den ved Ivar Aasen tunet i Ørsta, er konsekvensen.

Eiksundtunnelen holder ikke EU standard dersom strekningen blir del av E39, derved ny kostbar tunnel eller bro.

Vegsystemet på Hareidlandet må oppgraderes betydelig og tilpasses kryssing over til Sula (Hafast).  Vegene på Sula må også tilpasses, og utfordrende avkjørsler nevnes.

Vegsundbrua, den eneste faste forbindelsen  mellom Sula og Ålesund er neste store utfordring, og følges av Blindheimstunnelen og Moatunnelen.  Løsninger for de tre flaskehalsene har noe til felles - ekstreme kostnader. Følgekostnader oppstår, både trafikale og andre, når veger bygges i tettbygd strøk som Vegsund - Breivika.

Vi tar et fiktivt stopp ved Digernes, og tenker at vi nettopp har passert Brusdalsvatnet, som også er drikkevatnet til over 60.000 innbyggere. Statens Vegvesen har tidligere estimert kostnaden for Grodås - Digernes til ca 60 milliard når brua (Hafast) er inkludert.

Vegen over Ørskogfjellet skal oppgraderes med ny trase i vestre del, samt krabbefelt på begge sider av fjellet. Litt øst for skitrekket, er det planlagt at E39 og E136 (Ålesund - Dombås) skal skille lag.  En 5,5 km lang tunnel planlegges fra knappe 300 meters høgde,  ned mot den ca 15 km lange Tautratunnelen som fører vegen til Otrøya for til sammen tosifret milliardbeløp.

Veien videre over Julsundbrua og løsningene videre mot Molde og Lønset blir som Moa-området - svært kostbart. Totalkostnaden RA oppgir på sin hjemmeside for MA, når følge-strekninger er inkludert : ca 50 mrd - beregnet av ekstern konsulent.

Punktet på Ørskogfjellet er felles for alternativene Møreaksen og Romsdalsaksen. Første del for Møreaksen er beskrevet, mens Romsdalsaksen følger samme trase som E136 til Hjelvika, medfører ingen ekstra kostnader, samt at bompenger for Tresfjordbrua opphører.

Romsdalsaksen gir sambruk med både E136 og FV64 (Molde - Åndalsnes), og ser man for seg de to viktige «eksportvegene», er RA et genialt bindeledd for tre svært viktige veger.

Tunnel Magerholm - Digernes, ønsket av mange, kan sammen med Borgundfjordtunnelen (Sula og Ålesund) samt flytting av E39 øst for Brusdalsvatnet spare mange milliard.      Kan E39 øst for Brusdalsvatnet + Romsdalsaksen halvere kostnadene vs dagens status?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse