Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Stig Anders Ohrvik og Linda Dalseg Høvik, Nordmørslista
Stig Anders Ohrvik og Linda Dalseg Høvik, Nordmørslista
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag ble det kjent at helseforetaket i strid med vedtak i Stortinget vil legge ned fødeavdelingen i Kristiansund allerede i februar. Dette skjer like etter at helseforetaket har gått på en smell med tanke på realisering av SNR, siden Skanska ikke kan levere det som er bestilt til forutsatt pris. Samtidig nærmer det seg stortingsvalg.

Det er neppe noen i Kristiansund som egentlig er overrasket over at fødeavdelingen igjen blir bestemt nedlagt, selv om det er i strid med vedtak i Stortinget. Men tidspunktet dette skjer på får oss til å lure på om dette er et «nå eller aldri» fra foretakets side. Ser de at hele sykehuset SNR holder på å velte? Ser de at en ny regjering i september kan sørge for at fødeavdelingen i Kristiansund blir opprettholdt også i fremtiden dersom de ikke sørger for å legge ned nå?

Vi spør oss også om det virkelig er slik at det er gynekologer ansatt ved Molde sykehus som skal få lov til å legge ned fødeavdelingen i Kristiansund, i strid med vedtak i Stortinget.

Vi vil trekke frem to viktige grunner til at både beslutningen om å legge ned fødeavdelingen og begrunnelsen for å legge ned fødeavdelingen er feil:

1. Stortingets vedtak
Stortingets vedtak er at fødeavdelingen i Kristiansund skal opprettholdes frem til det såkalte «fellessykehuset» i Molde er ferdig. Stortingets vedtak sier ingenting om fødeavdelingen i Molde. Det innebærer at dersom foretaket har problemer med å holde begge avdelingene i drift, så er foretakets handlingsrom å stenge fødeavdelingen i Molde, og opprettholde fødeavdelingen i Kristiansund. Statsråden sier at Stortinget ikke kan overprøve hva som er faglig forsvarlig. Det kan være et argument dersom det ikke er forsvarlig å opprettholde fødeavdeling ved noen av lokasjonene. Men dersom det er forsvarlig å opprettholde én fødeavdeling men ikke to, så kan heller ikke statsråden sette seg over Stortingets vedtak.

2. Arbeidsgivers styringsrett
Arbeidsgivers styringsrett innebærer at tilgjengelig personell kan beordres til oppmøte ved den lokasjonen hvor det er behov. Den styringsretten gjelder selvsagt uavhengig av lokasjon. Arbeidsgivers styringsrett innebærer dermed at foretaket kan velge å opprettholde fødeavdelingen i Kristiansund ved å beordre nødvendig personell dit.

I tillegg til at beslutningen om å legge ned fødeavdelingen i Kristiansund er i strid med vedtak i Stortinget, er det også brudd på forutsetningene for samarbeidet mellom Kristiansund kommune og helseforetaket. Kristiansund kommune må derfor se på sitt forhold til helseforetaket på nytt, og samarbeidsavtalen med helseforetaket må vurderes på nytt.

Vi må rett og slett spørre oss om det er hensiktsmessig å fortsette samarbeidet med en motpart som ikke har respekt for nasjonalforsamlingen.

I kjølvannet av at Skanska så langt ikke har klart å gi et tilbud på bygging av nytt sykehus i Molde som er innenfor rammebetingelsene, har flere kommuner på Nordmøre uttalt at det nye sykehuset i Molde må bygges så snart som mulig. Både Gjemnes, Sunndal og Surnadal kommuner har uttalt dette.

Nå er det på tide at Kristiansund kommune er tydelige på at alle forutsetninger for det såkalte «fellessykehuset» er brutt, og med nedleggelsesbeskjeden er forutsetningene for videre samarbeid også brutt. Pasientene lider ikke av at SNR blir utsatt. Pasientene lider ikke av at SNR blir skrinlagt.

Pasientene lider av at SNR blir gjennomført.

Det er på tide å forlate skandaleprosjektet SNR og gå for å videreføre sykehusene både i Kristiansund og i Molde, med de funksjonene og funksjonsfordelingene som var i 2009.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse