Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar H. Høgsve
Ytring
19 januar 2021 17:39
Del på Facebook
Steinar H. Høgsve. Foto: Jan Bilit Hagen
Steinar H. Høgsve. Foto: Jan Bilit Hagen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når Helse Møre og Romsdal nå ser ut til å dra i nødbremsen og stoppe prosjekt sykehus på Hjelset for andre gang, kan det bare være én utgang på saken: stopp skandaleprosjektet.

Når man for andre gang får bevis på at dette prosjektet ble satt i gang etter prinsippet «tenk på et tall», burde det ringe noen bjeller både her og der. Etter at prislappen ble for høy første gang, ble prosjektet nedskalert. Dette førte til at mange lurte på om dette prosjektet i det hele tatt kunne oppfylle ønskedrømmen om at et potensielt nytt sykehus skulle kunne romme alle funksjoner for de eksisterende sykehus i Kristiansund og Molde, det skulle sågar bli bedre.

I andre runde kommer altså beskjeden i dag, fra adm. dir., om at han foreslår å stoppe prosjektet for andre gang. Dette må være det endelige bevis på at fellessykehuset på Hjelset, slik det er planlagt nå, rett og slett ikke er liv laga.

Uansett utfall i styret er det sannsynligvis bare to mulige utganger:

  1. Man får låne mer penger, hvilket er mer enn tvilsomt
  2. Sykehuset må nedskaleres enda mer for om mulig komme inn i den økonomiske ramma som er lagt.

Blir det alternativ 2 forsvinner hele grunnlaget for fellessykehus bort. Det er ingen mulighet for at enda færre kvadratmeter skal kunne oppfylle kriteriet om at et nytt sykehus skulle bli minst like bra som de to gamle sykehusene hver for seg.

Den siste ukas bombe om at helseforetaket vil samle fødetilbudet i Molde stikk i strid med et stortingsvedtak er komplett uforståelig, all den tid helseforetaket selv i årevis har sagt at Molde sykehus er så elendig vedlikeholdt at det nærmest er helsefarlig å oppholde seg der.

Det er ingen som er uenig i at Molde trenger et nytt tilbud. Det må vi ikke glemme i kampens hete.

Det eneste fornuftige vil nå være å beholde to sykehus med akutt og fødetilbud. Sats på det godt vedlikeholdte sykehuset i Kristiansund, bygg ut hvis nødvendig, og sørg for et langt mindre sykehus på Hjelset for Molde. Det er allerede brukt minst 600 millioner på planlegging. Det burde holde. Ny vei blir det også.

Av: Steinar H. Høgsve,
Nestleder Kristiansund senterparti

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse