Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Ingrid Uthaug, høgskolelektor
Ytring
19 januar 2021 22:15
Del på Facebook
Illustrasjon av det eventuelle SNR på Hjelset. Illustrasjon: Helse Midt
Illustrasjon av det eventuelle SNR på Hjelset. Illustrasjon: Helse Midt
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 Å koordinere selv er en god strategi hvis de allerede nå vet at de ikke klarer å holde ramma. Det innebærer jo selvfølgelig at de et stykke inn i byggeprosessen «plutselig» oppdager overskridelser.

Valget Helse Midt-Norge, helseminister, regjeringen og Stortinget da vil stå ovenfor, er om man da skal ferdigstille et nesten ferdig men ubrukelig sykehus, med nye tilleggsbevilgninger.

Vi får i de neste dagene se om Regjeringen har lært om hvor galt et byggeprosjekt kan gå og om de har bedre kontroll med sykehus enn med garasjer.

Skanska har kanskje rett i at dette har vært en skinnprosess? Helse Møre og Romsdal har fått bygget «knadd» (knaing er de gode på) av eksperter og vil nå kjøre på for egen hånd - med noen oppgraderinger underveis? Det er jo mulig de finner ut at ambulansestasjon og ambulanse-garasjen som ble fjernet for å få ned arealet likevel er greit å ha? Sammen med annet som måtte fjernes for å få ned kostnadene?

Uavhengig om dette blir stoppet eller ei - dette prosjektet viser hvor langt man er villig til å gå for å realisere noe som tidlig burde blitt stemplet som «forkastelig ide», «stormannsgalskap» eller «vrangforestillinger rotet i politisk ideologi». For å si det på en diplomatisk måte.

Opposisjonen bør her samle seg og stoppe dette mens de kan. Det er neste regjering som må håndtere kaoset hvis det fortsettes. Sannsynligheten for at det vil koste dyrt - i politisk kapital - er stor!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse