Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Ingrid Uthaug, høgskolelektor
Ytring
19 januar 2021 22:15
Del på Facebook
Illustrasjon av det eventuelle SNR på Hjelset. Illustrasjon: Helse Midt
Illustrasjon av det eventuelle SNR på Hjelset. Illustrasjon: Helse Midt
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 Å koordinere selv er en god strategi hvis de allerede nå vet at de ikke klarer å holde ramma. Det innebærer jo selvfølgelig at de et stykke inn i byggeprosessen «plutselig» oppdager overskridelser.

Valget Helse Midt-Norge, helseminister, regjeringen og Stortinget da vil stå ovenfor, er om man da skal ferdigstille et nesten ferdig men ubrukelig sykehus, med nye tilleggsbevilgninger.

Vi får i de neste dagene se om Regjeringen har lært om hvor galt et byggeprosjekt kan gå og om de har bedre kontroll med sykehus enn med garasjer.

Skanska har kanskje rett i at dette har vært en skinnprosess? Helse Møre og Romsdal har fått bygget «knadd» (knaing er de gode på) av eksperter og vil nå kjøre på for egen hånd - med noen oppgraderinger underveis? Det er jo mulig de finner ut at ambulansestasjon og ambulanse-garasjen som ble fjernet for å få ned arealet likevel er greit å ha? Sammen med annet som måtte fjernes for å få ned kostnadene?

Uavhengig om dette blir stoppet eller ei - dette prosjektet viser hvor langt man er villig til å gå for å realisere noe som tidlig burde blitt stemplet som «forkastelig ide», «stormannsgalskap» eller «vrangforestillinger rotet i politisk ideologi». For å si det på en diplomatisk måte.

Opposisjonen bør her samle seg og stoppe dette mens de kan. Det er neste regjering som må håndtere kaoset hvis det fortsettes. Sannsynligheten for at det vil koste dyrt - i politisk kapital - er stor!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse