Annonse
Steinar H. Høgsve, styreleder Møst velforening
Ytring
Steinar H. Høgsve, styreleder Møst velforening
22 januar 2021 10:33
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter at nye bussruter har vært i drift i et halvt år, er det bare én kommentar til de nye rutene for strekninga Flatøy–Kristiansund–Flatøy:

Uakseptabelt.

Vi har sjelden opplevd en så dramatisk forverring av busstilbudet på denne ruta som etter siste ruteomlegging. Enkelte avganger har 40 minutters ventetid på Storbakken, total reisetid fra Flatøy til sentrum på nærmere to timer på en strekning på under 30 kilometer. Det kan vi rett og slett ikke akseptere.

Hvis hovedtanken er å få innbyggerne i kommunen over fra privatbil til kollektive tilbud, må første bud være at det går busser. Bussene må i tillegg gå der de fleste bor. Nå er det slik, og det har vært slik lenge, at de fleste bussrutene stopper i Kystvågen, der det er to hus. Det betyr at de som bor på Amundøy, Brattøy og Flatøy (flertallet av dem som blir berørt) må gå opptil to kilometer for å komme til bussen, hvis det da går en buss; hvilket det svært sjelden gjør.

Andre bud må være at det er et akseptabelt busstilbud.

Det er ikke de nye rutene fra august 2020. Etter omleggingen får alle som bor på strekningen fra Flatsetkrysset til Flatøy et langt dårligere tilbud enn tidligere. De gamle bussrutene var heller ikke noe å skryte av.

Når man i tillegg i et halvt år har opplevd at det ikke går én eneste buss på strekninga lørdag og søndag burde alle skjønne at dette ikke går.

Følgende må rettes opp snarest, og senest ved første mulige revisjon av busstilbudet:

  • Alle busser på rute 812 må gå til Flatøy; ikke stoppe i Kystvågen
  • Vi vil ha tilbake den gamle rute 811, som gikk via Bolga i skoleåret og som ga kortere reisetid enn å dra rundt hele Frei
  • Det må etableres et busstilbud også i helgene. Slik det er nå er innbyggerne i denne delen av Kristiansund utelukket fra å ta del i uteliv/kulturtilbud på kveldstid hvis man ikke bruker privatbil.
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse