Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Vidar Kjølmoen og Bjørnar Skjæran
Ytring
25 februar 2021 13:14
Del på Facebook
«Tustna» er en av de nye ferjene fra Fjord1 som er en del av det grønne skiftet på Nordmørsfjordene. Foto: Terje Holm
«Tustna» er en av de nye ferjene fra Fjord1 som er en del av det grønne skiftet på Nordmørsfjordene. Foto: Terje Holm
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av: Per Vidar Kjølmoen, Stortingskandidat for Møre og Romsdal Arbeiderparti og Bjørnar Skjæran, nestleder i Arbeiderpartiet

Hvorfor i all verden er Høyre mot halverte fergetakster?

23. februar var en gledens dag for vanlige folk på kysten. Da hadde det bare gått noen uker siden Ap gikk inn for Møre og Romsdal Arbeiderparti sitt krav om halv pris på fergebilletten. Det ble startskuddet for en prosess der Ap samlet alle opposisjonspartiene, og som endte med følgende vedtak:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett 2021 med forslag til reduserte fergetakster allerede for inneværende år, og en forpliktende plan for halvering av fergepriser på både riksveg- og fylkesvegsamband. Løsninger for lavere takster for pendlere skal prioriteres og reduksjonen skal finansieres av staten.»

For Ap var det viktig at målet skal være halvering, at staten skal ta regningen, og at det skal fases inn i budsjettet som en varig ordning – ikke et midlertidig krisetiltak. Utfordringen nå, er at det er regjeringen som må følge opp. Den ledes av Høyre, som har skilt seg ut i sin voldsomme motstand mot halvert pris, i en slags misforstått lojalitet til sitt eget slagord, mennesker ikke milliarder.

Lenge var både Høyre og Frp sterkt imot Ap-forslaget, og i Stortingets spørretime raljerte de over forslaget. Så snudde heldigvis Frp, og bidro konstruktivt til resultatet. Signalene fra Høyre lover derimot ikke godt. I NRKs Dagsnytt Atten presterte partiets representant til og med å omtale det hele som «valgflesk» – etter at vedtaket var fattet i landets nasjonalforsamling! For å legge skam til skade, påsto Høyremannen at også Høyre var for lavere priser. Bare ikke nok til at de kunne stemme for det i Stortinget!

Ap vil stå på brua under hele ferden, og fylkene har allerede gitt beskjed om at de er klare til å mønstre på. Vi forventer derfor at regjeringen, på tross av Høyres motstand mot å senke prisene for kystbefolkningen, umiddelbart setter seg ned med fylkene, for å levere en forpliktene plan som senker prisene allerede i revidert budsjett til våren.

Da kan folk begynne å merke endring allerede i år. Med en Ap-ledet regjering etter valget, er kystfolket sikret at det ikke stopper der, men at prisen blir halvert. Vi mener alvor, og er allerede godt i gang nesten sju måneder før valget.

For oss handler det om hvem vi er til for, og hva vi vil med Norge. Etter åtte år der de med mest har blitt prioritert, må det nå bli vanlige folks tur. Da handler det om folks hverdag der de bor, jobber og vil bygge framtida. Fergeforslaget handler i tillegg om våre ambisjoner for Norge: Vi må løfte næringsliv og industri over hele landet. Folk skal ha en jobb å gå til og en lønn å leve av, også i årene og tiårene framover. Og vi vil bygge velferdsstaten sterkere i hele landet.

Arbeiderpartiet er garantisten for at Norge ikke havner bakpå i den store omstillingen verden nå står overfor, men i stedet klarer å utnytte denne til å bygge ny industri, sikre og styrke eksisterende næringer og skape nye jobber. Da blir det spesielt viktig at folk bor og trives også i Kyst-Norge.

Mange av våre viktigste eksportnæringer og industrier ligger nettopp her. Da er halv fergepris en del av ei større satsing, men også mer enn viktig nok i seg selv.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 1 dager siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse