Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Hengebrua mellom Otrøya og Molde sett mot Julbøen. Illustrasjon: Rambøll
Hengebrua mellom Otrøya og Molde sett mot Julbøen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høyre må gjerne forsvare det håpløse prosjektet Møreaksen, men at de også åpenbart understreker at de ikke vil gi en krone til samferdsel til fylket om man ikke bygger Møreaksen var nytt for meg.

I et leserinnlegg fra Høyre-representantene Ola Eloranta, Håkon Bergseth og Falk Daniel Øveraas er det interessant å merke seg at i hvert fall regjeringspartiet Høyre allerede har bestemt seg for at Møre og Romsdal ikke skal få en krone utenom Møreaksen. Da vet vi i det minste at Høyre overhodet ikke vil støtte viktige samferdselssaker i fylket vårt fremover.

Viktigheten med Møreaksen skal i følge Høyre være at folk skal kunne bo i en region med store jobbmuligheter. Jaha, så Høyre tror mulighetene økes for folk ved at de skal ha en daglig kostnad på 5-600 kroner for å komme seg til og fra jobb? Er det dette Høyre også mener med å knytte regioner sammen? Er Møreaksen et prosjekt bare for de rikeste?

Vi har nok av prosjekter i Møre og Romsdal som kan knytte små og store lokalsamfunn sammen.

For Nordmøre sin del kan vi kanskje nevne for Høyre både Halsafjordsambandet, Talgsjøforbindelsen, Todalsfjordforbindelsen, eller ferdigstillelse av RV70 fra Meisingset til Ålvundeid. Eller kanskje prøve å gi Høyre et minimum av kunnskap om at hovedveien mellom Kristiansund og Molde går i en 40-sone med en rekke innsnevringer og brosteinsoverganger og oppover et dalføre i 60-sone.

På samme måte finner vi dusinvis av ønskede prosjekter både i Romsdal og på Sunnmøre. Men Høyre skal altså ikke være med å kjempe for disse prosjektene. Det er trist å konstatere, men likevel greit å vite for velgerne.

Høyre har altså konkludert med at det eneste Høyre og FrP er enige om er at en stemme på Høyre er en stemme på Møreaksen, og dermed også en stemme mot alle fornuftige samferdselsprosjekt som i motsetning til Møreaksen kunne knyttet alle våre fantastiske små og store lokalsamfunn sammen.

For FrP er kampen mot denne galskapens akse noe hele partiet står inne for, og en stemme på FrP er både en stemme mot Møreaksen, men også en stemme for en storstilt opprustning av veiene vi allerede har og en igangsetting av en rekke prosjekter som både knytter fylket sammen, og som er ønsket av innbyggerne.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Jan Rune Haukvik · 2 år siden
    Det er greit nok at valgkampen har begynt, Johansen, men hvilke kreative evner har du tatt i bruk for å tolke innlegget fra Eloranta, Bergseth og Øveraas dithen at de ikke skal kjempe for andre prosjekt enn Møreaksen? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Stenseth · 2 år siden
      @Jan Rune Haukvik Hvordan kan det ellers forstå?
      Sitat:
      «Heldigvis så vet alle som har litt kjennskap til offentlige prosesser at om Møreaksen tas ut av Nasjonal transportplan, så kommer ikke samferdselsminister Knut Arild Hareide løpende med penger til Møre og Romsdal. Da er det en rekke prosjekter på Østlandet som ligger før oss i køen»
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Jan Steinar Engeli Johansen · 2 år siden
      @Jan Rune Haukvik Det er bare til å lese Høyres innlegg på nytt: «Heldigvis så vet alle som har litt kjennskap til offentlige prosesser at om Møreaksen tas ut av Nasjonal transportplan, så kommer ikke samferdselsminister Knut Arild Hareide løpende med penger til Møre og Romsdal.»
      Nå er jeg vel en av de som har «litt kjennskap til offentlige prosesser», og vet inderlig godt at det er fullt mulig å vise både politisk vilje og handlekraft til å gjennomføre god politikk. Når Høyre har slått fast at det ikke vil komme noen midler til fylket utover Møreaksen, så viser det til fulle hva Høyre har bestemt seg for. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Jan Rune Haukvik · 2 år siden
      @Jan Steinar Engeli Johansen Er man avhengig av en annen politisk tilknytning enn Frp for å skjønne at det er de 24 mrd til Møreaksen som menes? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Jan Steinar Engeli Johansen · 2 år siden
      @Jan Rune Haukvik Nei da. Det holder å ikke ha evnen til å se andre løsninger......
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Jan Rune Haukvik · 2 år siden
      @Jan Steinar Engeli Johansen Som at de 24 mrd kan disponeres andre steder i fylket? 
      Du skrev at du har erfaring med politiske løsninger. Da burde du skjønne at det ikke er slik det fungerer. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Frp vil takke nei til 24 mrd. til Møreaksen. Hvilke andre prosjekter er det i M&R som er gryteklare for NTP, i konkurranse med alle andre fylker i Norge?

    Om man sier nei til Møreaksen, er det garantert andre fylker som kommer inn i NTP med sine gryteklare prosjekter. Det er altså Frp som motarbeider sitt eget fylke.

    Merkostnaden med Møreaksen kontra Romsdalsaksen eller fortsatt ferge er minimal. Dessuten forsvinner bompengene etter 15 år, det gjør neppe fergebillettene.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lyder Kristian Alnes · 2 år siden
    ⁸Det er traust at tidligere ordfører i Rauma støtter sine partikamerater ved å velge Møreaksen som adkomst  til Ålesund. Hvis Møreaksen bygges kan han om 10 år kjøre til Åfarnes, trokle seg gjennom gatene i Molde, kjøre over Julsund Brigde, kanskje besøke Orten og forberede seg på en dukkert ned under havets bunn, gasse opp til Ørskogfjellet hvis han ikke druknet og komme til Ålesund etter to timers kjøring. Uka etter kommer regningen på kr. 500,- for bompenger på denne handleturen. Heimat kan du kanskje kjøre E 136 så er du fint på Åndalsnes uten bompengebetaling etter 50 minutters rolig kjøretur.  God tur!
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Roy Gravdehaug · 2 år siden
    Er det ikke bedre og arbeide for sitt eget parti programmet da Johansen.  og slutte og syte på andre parti. Du kan jo slå opp på ditt eget program og lese hva dere selv mener om bygging av nye veier. Du finner dem på nettstedet frp.no ( Det virker som lokale frp poilitikere er ikke har tilgang til siden ) 
    Men dere dere har glemt det viktige siste punketet : 
    Skal gjelde alle veier som skal bygges, med unntak av Romsdalsaksen 


Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøSlik som lekkasjane frå NTP framstår så snakkar ein om 12 år fram i tid, og ditto behov. Rv 15 ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrDet må uansett sendes inn en bompengeproposisjon, om fjordkryssingen på Møreaksen tas samlet eller om den deles i to trinn. ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse