Annonse
Møre og Romsdal Høyre,Ola Eloranta, Håkon Bergseth og Falk Daniel Øveraas
Ytring
Møre og Romsdal Høyre,Ola Eloranta, Håkon Bergseth og Falk Daniel Øveraas
19 april 2021 10:37
Del på Facebook
Hengebrua mellom Otrøya og Molde sett mot Julbøen. Illustrasjon: Rambøll
Hengebrua mellom Otrøya og Molde sett mot Julbøen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det kan til tider virke som at Frank Sve og Terje Tovan tror at folk her i fylket rett og slett er dumme. For med utropstegn og alternative fakta skal radarparet nå stoppe Møre og Romsdal sitt største samferdselsprosjekt: Møreaksen.

Politikeren fra Sunnmøre har de siste ukene teppebombet avisene i fylket med kjente fraser og sunnmørske kraftuttrykk, utelukkende for å sørge for at Møre og Romsdal skal få minst mulig penger til samferdsel. Heldigvis så vet alle som har litt kjennskap til offentlige prosesser at om Møreaksen tas ut av Nasjonal transportplan, så kommer ikke samferdselsminister Knut Arild Hareide løpende med penger til Møre og Romsdal. Da er det en rekke prosjekter på Østlandet som ligger før oss i køen.

Den siste tiden har det også blitt slik at de som bråker mest og roper høyest får viljen sin og påberoper seg å representere «folket». Et eksempel på dette er den sjarmerende Facebookgruppa «Møre uten Møreaksen», ledet av Terje Tovan. Der florerer det blant annet påstander om at Helge Orten og Statens vegvesen er korrupte og det som verre er. Man må nesten være tastaturkriger selv, for å ikke se at disse beskyldningene faller på sin egen urimelighet. Men inne i dette ekkokammeret blir det meste akseptert så lenge det er mot Møreaksen.

For vår del er vi ikke så opptatt av tunneler, broer eller Statens Vegvesen, men muligheten til å bo i en region med små avstander og et stort jobbmarked. Skal vi unngå at alle de unge heller bosetter seg i storbyene er det på tide å ta grep. Møreaksen og veien både sørover og nordover vil gjøre fylket vårt mindre og mulighetene større. Det er derfor trist når dyktige politikere bruker all sin makt for å sikre minst mulig utvikling her i fylket. Det er greit nok å være for et annet trasevalg, men en gang må man faktisk si «Ok, jeg fikk ikke viljen min, men sånn er livet.»

Sve og Tovan er nå en del av et særdeles farlig populist-tog hvor målet er å skape mest mulig sinne og følelser, en strategi som er effektiv, men lite demokratisk. I Norge er det velgerne som bestemmer, og ikke ekkokamre i sosiale medier. Det skal ikke være slik at 10.000 påberoper seg å bestemme over Møre og Romsdal sine nesten 270.000 innbyggere. Det er mange som bråker, men hva med den tause majoritet?

Frank avslutter et av sine mange innlegg med å vise til at en stemme til Høyre er en stemme til Møreaksen. Og her kan vi i det minste enes om noe. Høyre vil sørge for at Møreaksen blir realisert, og at Møre og Romsdal blir en region med små avstander og et stort jobbmarked i fremtiden.

Bilde

Av: (fra venstre)

  • Ola Eloranta - Utflyttet moldenser
  • Håkon Bergseth - Borteboende moldenser 
  • Falk Øveraas - Utflyttet vestnesing, boende i Ålesund

Alle representerer Høyre

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Frode Varnes · 3 år siden
    Jeg synes denne artikkelen er både arrogant og belærende, og de tjener forfatterne lite ære. Å harselere med motdebattanter er ille nok, men å bli beskyldt for å være en  populist som kun er ute etter å ødelegge for fylket er noe jeg vil ha meg frabedt. At dere kjemper for Møreaksen er noe jeg har full respekt for, selv om jeg ikke forstår hvorfor. Men å sette seg på sin høye pidestall og se ned på meningsmotstandere, det tar seg ikke ut. Jeg er mot Møreaksen, av flere grunner. Etter min mening er prisen for høy og gevinsten for liten. Med pris mener jeg ikke bare byggekostnad og vedlikeholdskostnad, som begge langt overstiger alternativene. Jeg tenker på turisme, myke trafikanter, miljø, trygghet for brukerne. 
    Å danne interessegrupper på FB er en måte å oppnå noe politisk. Slik prosessene har blitt organisert, er det ikles å mange andre. De ansvarlige for politisk virksomhet rundet krysning av Romsdalsfjorden sørger hele tiden for at motstandere av MA ikke slipper til, og da får ikke Hareide m.fl. høre noen av de mange motargumentene. Er det
    Det hadde også vært interessant å vite om artikkelforfatterne hadde stemt på MA om det var slik at MA og RA ville kunne realiseres like raskt, altså at argumentet om tid ikke lenger var en del av problemstillingen. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Frode Varnes · 3 år siden
      @Frode Varnes En del av teksten falt visstnok ut. Det finnes heller ikke redigeringsmuligheter her. Før siste avsnitt skrev jeg noe sånt som: «.. Hareide m.fl. høre noen av de mange motargumentene. Er det demokrati? Å kjøre prosesser rundt krysning av Romsdalsfjorden på en måte som gjør at den nesten havner «under radaren», er det demokrati? Tør dere arrangere en folkeavstemning om krysning av Romsdalsfjorden? Det hadde vært demokrati, det!»
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Steinar Melby · 3 år siden
      @Frode Varnes Hei. Da skal det være mulig å redigere egne kommentarer. Se under " Valg" på tekstmenyen under kommentaren du ønsker å redigere. Du må  naturlig nok være innlogget får å kunne redigere.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 3 år siden
    Disse tre karene burde begynne dagen med å Google E39... De snakker om 270 000 innbyggere i M&R som brukere av E39 i fylket. De har ikke forstått særlig mye. E39 er en Europavei for 5.3 millioner nordmenn i tillegg til alt av utenlandske bilister som måtte ferdes langs E39. E39 skal være en stamvei og sørge for raskest mulig forflytning langs landeveien i Norges land. Det blir bare pinlig og flaut når politikere selverklært utroper seg til samferdselseksperter når selv barn klarer se galskapen i Møreaksen bare ved å se på kartet. Voksne forstår i tillegg det helt hinsides ville i ideen Møreaksen siden en tunnel med enorme byggekostnader og det samme med vedlikeholdsbehovet. På toppen kommer ideen om å dra E39 gjennom en by. Jeg forstår egentlig ikke hvordan Møreaksen kan være tema lenger. Ja det er et prosjekt som har sneket seg frem i stillhet uten at de fleste egentlig har forstått hva som har foregått. Men nå er det allment kjent og må skrinlegges. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 3 år siden
    Disse tre karene burde begynne dagen med å Google E39... De snakker om 270 000 innbyggere i M&R som brukere av E39 i fylket. De har ikke forstått særlig mye. E39 er en Europavei for 5.3 millioner nordmenn i tillegg til alt av utenlandske bilister som måtte ferdes langs E39. E39 skal være en stamvei og sørge for raskest mulig forflytning langs landeveien i Norges land. Det blir bare pinlig og flaut når politikere selverklært utroper seg til samferdselseksperter når selv barn klarer se galskapen i Møreaksen bare ved å se på kartet. Voksne forstår i tillegg det helt hinsides ville i ideen Møreaksen siden en tunnel med enorme byggekostnader og det samme med vedlikeholdsbehovet. På toppen kommer ideen om å dra E39 gjennom en by. Jeg forstår egentlig ikke hvordan Møreaksen kan være tema lenger. Ja det er et prosjekt som har sneket seg frem i stillhet uten at de fleste egentlig har forstått hva som har foregått. Men nå er det allment kjent og må skrinlegges. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 3 år siden
    Att folket hater H, kan dere takke dere sel for, og at SVV er den eneste etaten som vil både fornenge og fordyre E39 her i landet med Hafast og Møreaksen vises tydelig att vei fag er borte, er vel også derfor Moldes Høyreordfører også kaller ledelsen i SVV for sine engler,  nærmer seg nok raskt en opprensking i denne etaten,   så i september for nokk igjen se en vesentlig nedgang i H og AP her i Fylket, og de flisete ved av hvilken grunn. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir M Punnerud · 3 år siden
    Hvorfor skal møreaksen på død og liv bygges? Da plasseringen av sykehuset for Nordmøre og Romsdal skulle opp,klaget de I ledelsen om at Krifast-tunellen var farlig. Og hva sier styret nå da? Når det da skal bygges en undersjøisk tunell som er enda farligere? Når det kommer ett jordskjelv og Tautra-tunellen rammes. Og liv går tapt, synes jeg de etterlatte bør saksøke Orten og co privat. Og om det går menneskeliv, så bør de straffes for det. Jeg kommer til å kjøre om Åndalsnes. For jeg er glad i livet mitt og familien min. Bygg Romsdalsaksen heller. Billigere og tryggere.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Roger Malmedal · 3 år siden
    Så.... vi "MÅ" godta Møreaksen uansett da, selv om "veien både sørover og nordover vil gjøre fylket vårt mindre og mulighetene større" som Romsdalsaksen gjør raskere nordover for Molde, og sørover for mange flere. 
    Å bruke at om vi ikke får Møreaksen, så vil vi ikke få Statlige penger, er vel omtrent hån mot samfunnet av politikerene her. Samfunnets beste er vel ikke å bruke dets penger på hva som helst. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Steinar Husby · 3 år siden
    Facebook er blitt kalt den 5. statsmakt. 
    Dette mediet er i alle fall ikke styrt av avisenes eiere. 
    Hvor ble det av den kritiske journalistikken? 
    DN fikk vel en pris for graving i Statoil/Equinor. 
    Når skal journalistene begynne å grave i Møreaksen?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 3 år siden
    Høyre skal få kjørt seg 😎 Tror ikke de skal snakke så høyt om mangel på demokrati. Det er de som har en drøss inhabile folk i systemet. Når ordførere og folk bosatt på øyer høyt oppe i systemet med tilhørighet i Høyre klarer manipulere og lobbyere en Europavei til å bli 4 felts bygdavei og fastlandsforbindelser til seg og sitt skal de begynne å gå stillere i dørene. Forøvrig er jeg lei av at uvitende sjeler rakker ned på Facebook som fora for å komme frem til løsninger. Særlig i disse tider hvor nettopp Høyre har bidratt sterkt til at landet er isolert fra omgang i det offentlige rom fordi de prioriterer internasjonalt næringsliv og importsmitte. Ro dere kraftig ned Høyre for det har nemlig vi folket tenkt å gjøre. Fortelle dere hvor veien skal gå 😎
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lars Svein Valderhaug · 3 år siden
    «Politikeren fra Sunnmøre har de siste ukene teppebombet avisene i fylket med kjente fraser og sunnmørske kraftuttrykk, utelukkende for å sørge for at Møre og Romsdal skal få minst mulig penger til samferdsel. «

    At de hevdar at dette er Sve sitt motiv seier det meste om dette innlegget. Totalt useriøst! Og at de ikkje vil innsjå at det er grunnlag for alvorlege skuldingar mot Orten og Statens vegvesen Midt er ikkje grunnlag for å frikjenne dei. Men de kan vere trygge på at vi ikkje finn oss i juks! At de gjer det seier mykje om kven de er.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse