Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Helge Orten
Ytring
19 april 2021 20:00
Del på Facebook
Foto: Terje Pedersen / NTB
Foto: Terje Pedersen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svar fra Helge Orten på Frank Sve sitt innlegg «

» publisert 19. april 2021.

Frank Sve fortsetter i kjent stil å nøre opp om fogderistrid og motsetninger. Den viktigste valgkampsaken er å stoppe Møreaksen. Hva godt skal det føre til for Møre og Romsdal? Om Sve skulle lykkes med en slik destruktiv strategi, blir han sannsynligvis den største forkjemperen for vei- og jernbaneprosjekter i andre deler av landet.

Strekningen E39 Ålesund–Molde handler ikke bare om fjordkryssingen Møreaksen. Det handler om å bygge sammen byene våre fergefritt, og skape et større bo- og arbeidsmarked. Legge grunnlaget for vekst og utvikling og at flere velger å bosette seg og skape nye arbeidsplasser i dette fantastiske fylket.

Jeg er klar over at Sve har endret mening og ikke lenger tror på en slik utvikling. Heldigvis er det mange andre som ser mulighetene i å bygge sammen fylket og redusere reisetiden og det er et bredt politisk flertall som står bak denne satsingen. Når Frp satt i regjering var det samferdselsministeren fra Frp som la grunnlaget for trasevalget og som bidro til at E39 Ålesund-Molde og Møreaksen kom inn i NTP 2018-2029. Ikke fordi det er en omvei, slik Sve hevder, men fordi det er korteste vei mellom Ålesund og Molde.

Når næringslivsledere, ordførere og andre politikere stiller seg bak satsingen på E39 Ålesund–Molde, er det fordi de er i stand til å se verdien av å bygget fylket sammen. Dette er personer som ønsker å bidra til en positiv samfunnsutvikling og som ser verdien av å bygge en region som er attraktiv nok til at våre ungdommer velger å bli, eller kommer tilbake etter endt utdanning. Næringslivet vårt og det offentlige velferdstilbudet er avhengig av at flere velger å bygge fremtiden sin i Møre og Romsdal.

Hva hadde Nordmøre vært uten Krifast, Atlanterhavstunnelen og Atlanterhavsveien? Hva hadde søre Sunnmøre vært uten Eiksundsambandet? Dette er prosjekter som har bidratt til å bygge regionen sammen. Jeg tviler på om det er noen som vil tilbake til tiden med ferger på disse strekningene.

Sve vil nok fortsette å skape motsetninger som ikke er der og gi et inntrykk av at vi kan veksle inn det ene prosjektet mot det andre. Så enkelt er det dessverre ikke. Nå er det på tide å samle seg om å gjennomføre de prosjektene vi har fått prioritert i NTP, og som Sve sitt eget parti har vært med å legge grunnlaget for.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Roger Malmedal · 3 år siden
    brua på Krifast er eneste som er Europavei, en stamvei videre til Trondheim.  Atlanterhavstunnelen og Atlanterhavsveien har ingenting med en Europavei å gjøre.  Ei går Krifast først til Kr.sund før fortsetter mot trondheim. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 3 år siden
    Helge Orten, hvordan kan en bomfinansiert Møreakse bli et bidrag til større bo- og arbeidsmarked, når prisen for å pendle fra Vestnes til Molde vil koste over 100 000 i året?
    Hvorfor er det ikke mulig og omprioriteringer innenfor NTP?
    Det har vært gjort tidligere?
    Hva er så spesielt med milliardene som er planlagt bevilget til MA? Kan ikke de brukes, for eksempel på E136?
    NTP er ikke godkjent før Stortinget har behandlet planen.
    De kan vel gjøre om på planen, regjeringen har jo ikke flertall.
    Du ramser opp noe gamle bomprosjekter.
    Hvordan har prisnivået vært, i forhold til MA?
    Har dere snakket med vanlige lønnsmottakere, om andelen blant disse er stor, som ønsker store bomutgifter?
    Mange spørsmål, men viktige spørsmål, som ingen ønsker å svare på. 
    Er redd for at Tautratunnelen vil være en sperre for folk flest, som må pendle over fjorden for å komme seg på jobb.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Espen Heitmann · 3 år siden
    Ja det handler om å bygge sammen byene våre fergefritt, det har vært poenget hele tiden, også for Sve, men heldigvis har Sve vært våken nok til å se problemene med Møreaken både når det gjelder infrastruktur og kostnader.
    Helge Orten ser nok det samme, men så var det det med prestisje da, det er aldri for sent å snu.. og forholde seg til realitetene

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse