Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Jan Rune Haukvik, utflytta romsdaling
Ytring
03 mai 2021 10:39
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Man skal ha respekt for enhver fobi og frykt, enten det er tunneler, fly, broer eller veps. Men det blir feil å la slike ting styre samferdselspolitikken. Saklig informasjon om fakta er viktig.

Brann i tunnel er noe som vekker frykt hos de fleste. En slik hendelse i en moderne tunnel med to separate løp og to felt i hvert løp, er noe helt annet enn i en eldre tunnel uten samme standard. Alt overvåkes av veitrafikksentralens operatører, røyken ledes i kjøreretningen så ingen kommer kjørende mot røyken. For hver 250 m er det nødutgang over til den andre løpet. Ikke minst bygges moderne toløps-tunneler på en måte som hindrer risikoen for ulykker og brann.

NTNU og NGU har slått fast at tunnelen på Møreaksen blir blant de sikreste tunnelene som er bygget i verden! Sikrere vei får man ikke – hverken inne i fjell eller utenfor.

Kostnader og fjordkryssing

Ny vei fra Ålesund til Molde via Møreaksen er vedtatt med en ramme på ca 24 mrd. Statens Vegvesen (SVV) har lagt frem et forslag til bompengesatser i flere etapper. Fra Molde til Vik er denne 144 kr. Vik til Ørskogfjellet 24 kr. Hele strekningen Ålesund-Molde er foreslått med en sats på 236 kr. Men i forslaget til NTP ligger det inne en lavere bompengeandel enn hva SVV har lagt til grunn. Dersom NTP vedtas som den er i juni, vil det bety enten lavere bompengesatser eller kortere nedbetalingstid.

Alternativet Romsdalsaksen ble også grundig utredet gjennom hele 2019. Dette ble utført av SVV Vest, SVV Midt og flere eksterne konsulenter, kvalitetssikret av Veidirektoratet og eksterne aktører. Dette viste at alternativet ville bli vesentlig dyrere enn Møreaksen. Forskjellen er minst 6 mrd sammenlignet med den standard Møreaksen er vedtatt til.

Tallene medførte en usaklig kritikk fra alternativets tilhengere om at dette var både korrupt og et bestillingsverk. Påstanden var også at utrederne og kvalitetssikrere kun ville få alternativet til å fremstå dyrest mulig. Dette er påstander som faller på sin egen urimelighet. Eksempelvis hadde Romsdalsaksen selv en løsning med krysset i Hjelvika inne i fjellet. Dette ville hatt en kostnad på 1 mrd +. Dette klarte SVV å tegne ut i dagen og fikk dermed kostnaden på dette krysset ned til 100-200 mill.

Om man studerer Romsdalsaksen sine skisser, vil man ikke finne et eneste kryss eller avkjørsel på Sekken, Veøya, Sølsnes eller Skåla. Slike kryss koster penger. I utredningen har SVV lagt inn et kryss på Skåla, men ikke flere. Hvorfor? Nettopp – for å se hvor billig Romsdalsaksen kunne bli! Så skjønner de fleste at den endelige prisforskjellen ville blitt langt mer enn 6 mrd, når alt ble tegnet inn og kalkulert. Og bompengene ville i alle fall ikke blitt noe lavere på en vei som kunne er til nytte for de som skal tvers gjennom en region der lokaltrafikken dominerer.

Men som Frank Sve selv sa det for en tid tilbake: «Det vil alltid være noen forståsegpåere som forsøker å ha andre løsninger enn de som er vedtatt etter en demokratisk prosess.»

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 3 år siden
    Du gir deg ikke, Jan Rune.
    TAUTRATUNNELEN, av de sikreste tunneler i verden!
    Hjelper lite det, når vi har sett konsekvenene i en tunnel, kontra åpent landskap.
    Branner oppstår skjelden i møteulykker, men ved at bla bremsen går varme, eller bilene blir varme i oppoverbakker.
    Dette vet nok lastebilsjåførene en hel del om. 
    Derfor ønsker ikke sjåførene å bruke TAUTRATUNNELEN.  Hvem lages da TAUTRATUNNELEN til?
    Du som vet det meste om tall, styrer elegant unna en stor belastning på veibudsjettet, hvert år, så lenge TAUTRATUNNELEN er åpen.  Drift- og vedlikeholdsbudsjett/utgiftene. 
    Dette har stor betydning for alt annet som skjer på Europa-og riksveiene våre. Dine illustrasjoner om at RA blir kun en vei for gjennomgangstrafikken, er jo bare tull. De aller fleste vil få en kortere vei over Romsdalsfjorden med RA. Tautratunnelen vil  kun bli brukt av de som MÅ over fjorden, ikke for de som vil kjøre, sykle eller gå seg en tur, for opplevelsene skyld. Gode opplevelser er et viktig bidrag til et godt liv.
    RA har vært tydelig på at deres forslag krevdes en seriøs utredning.  
    Det var aldri en seriøs utredning på Romsdalsaksen.
    Hadde de tatt en skikkelig utreding, så hadde alle kryssene vært vurdert. Om det var SVV Vest, Midt, eller andre avd. i SVV, sitter det langt inne å si at kollegaer har tatt feil!
    Blir spennende å se om dagens opposisjon klarer å se bort ifra luftslottet som har blitt skapt av dagens posisjon. Det er demokrates rett å få kjempe til siste slutt. Pr.dato er det ikke bevilget ei krone. 
    Og det får vi bare krysse fingrene for at aldri skjer.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Jan Rune Haukvik · 3 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Tautratunnelen bygges for alle de som vil krysse fjorden raskere enn med dagens ferger, og som ønsker å kjøre når de ønsker det. 
      Vedlikeholdet på Møreaksen er beregnet til 60 mill pr år. Ja, det er mye penger. Men likefullt langt mindre enn det koster å drifte alle fergene som vil forsvinne med Møreaksen. 
      Nei, jeg har ikke sagt at Romsdalsaksen kun er en vei for gjennomgangstrafikken. Men jeg har sagt at det er kun gjennomgangstrafikken som sparer tid på Romsdalsaksen. For alle andre blir den en omvei. Og her er alle andre i flertall. Din påstand om at de fleste vil få kortere vei med Romsdalsaksen, er beviselig feil. 
      Eksemplene mine med kryss som ikke var tatt med, var et tilsvar til de som påstår at SVV har gjort alt for at Romsdalsaksen skal bli dyrest mulig. Fakta er at de har kuttet store summer for at den skulle bli så billig som mulig. Likefullt blir den mye dyrere enn Møreaksen. 
      Jeg lurer litt på alle de som liksom skal gå eller sykle på flytebrua... - hvor kommer de fra, og hvor skal de? Gode opplevelser, ja. Det er viktig. Enten det gjelder sikre og tørre veier eller gode naturopplevelser, kan jeg godt se for meg å komme kjørende ut av tunnelen og se majestetiske Julsundet Gate Bridge foran meg :) Og ønsker jeg meg flere postkort-opplevelser, svinger jeg av og kjører Kjerringsundet ut til Aukra. En sikker vinner for turistene!
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 3 år siden
    Spør ein Kristiansundar om hen vil ha tilbake ferjene, eller kva Krifast har hatt å seie for KSU. Bygg Møreaksen!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 år siden
      @Thomas Rønsaas 39 går i dag gjennom sentrum av Molde, med ferge over fjorden. Med Møreaksen vil trafikken gå i tunnel bak sentrum, ikke gjennom.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Thomas Rønsaas · 3 år siden
      @Terje Sundsbø Tror du på det du selv fabler om?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Jan Rune Haukvik · 3 år siden
      @Thomas Rønsaas Nå vet jeg ikke helt hva du mener er fabling av det Sundsbø her nevner. Men ser at du gjør et poeng av at E39 går fra Kristiansand til Trondheim. Så betyr ikke det at traseen skal gå raskeste vei mellom de endepunktene. Det vil også i fremtiden bli E18/E6/RV3/E6. 
      Så synes jeg det er betryggende at den "fjellovergangen" du nevner, alltid er tørr, vindstille og aldri glatt. 
      Møreaksen er ikke en forlengelse, men en betydelig innsparing i forhold til dagens løsning.
      Ny E39 vil ikke gå gjennom sentrum. Som nevnt, vil den komme ut på Fuglset og dermed gå 1,5 km mindre gjennom Molde Øst enn situasjonen i dag. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lama Vik · 3 år siden
      @Thomas Rønsaas Med Møreaksen sparer du ein time Ålesund- KSU. Vi får ein heilt ny, flott veg med høg standard. Ein kan reise når ein vil. 5000 øybuarar blir landfaste. Det blir ein heilt ny kvardag for vår region. Slik som med Krifast. 

      Og med fleire utbetringar på E39 Batnfjorden og andre prosjekt nord for Molde blir dette knallbra. Det er eit statleg prosjekt som får enorme lokale ringverknadar. Slik som med Krifast. 

      No er det viktig å sette alle klutar inn på å få gjennomført prosjektet. Deretter rette fullt fokus på Langfjordsambandet, og andre gode vegprosjekt.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 år siden
    Når det gjelder kostnader, så hevdes det at Møreaksen vil øke fra 24 til 40 mrd. når det etter hvert blir nødvendig med 4-felts vei.

    Den ekstra kostnaden vil også komme med Romsdalsaksen. Og ikke minst med alternativet fortsatt ferge. Med ferge må man i tillegg ta hensyn til at kostnadene må inkludere det som allerede nå ligger inne i Møreaksen for veien sør for Romsdalsfjorden. Dermed må fortsatt ferge ta høyde for kostnader på 20 – 30 mrd., i tillegg til fortsatt fergedrift til evig tid. Eller tror man at dette er gratis hvis Møreaksen ikke bygges?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse