Det naturlige og logiske i det lange løp er samsvar mellom det politiske flertallet og folkets tankesett og handlinger. Tidligere har det vært slik, men nå spriker det stort. Manglende interesse for alternative løsninger er et merkelig fenomen, og det virker som om lojaliteten innen det politiske maktspillet er viktigere enn til politikernes egentlige sjef - folket.
I Ålesund kan selvkostprinsippet for vann og avløp medføre et avgiftsnivå på omkring 30.000 pr husstand dersom de dystre prognosene slår til. I stedet for å utrede alternativ som oppgradering av eksisterende anlegg og vurdering av flere lokasjoner for fellesanlegg, er status 3 alternativ for fellesanlegg på sammme sted - bygda Kvasnes. Kvasneset er det østligste punktet på Sula med fjordarmer og viker i alle retninger. Ulogisk mener svært mange og peker ut mot havet - utenfor fjordterskelen.
Borgundfjordtunnelen mellom Sula og Ålesund kan avhjelpe Vegsundbrua, Blindheimstunnelen og flaskehalsene i Moa-området i stor grad. Statens Vegvesen (SVV) mener imidlertid at Borgundfjordtunnelen er ubrukelig, mens den 5 ganger så lange og langt dypere Tautratunnelen i et aktivt jordskjelvområde blir blant verdens sikreste. SVV har ca 20 kommentarer og/eller såkalte motsegner til førstnevnte, og kontrasten til hvordan etaten vurderer Møreaksen burde vekke journalister og lokale politikere.
At kommuner og fylker blir slått sammen er greit i noen tilfeller, men det forutsetter fordeler for befolkningen og folkets støtte. Logiske sammenslåinger som for de to Trøndelagsfylkene møtte liten motstand. Den ulogiske konstruksjonen Viken fylke har forundret folk flest, og motstanden var også stor mot sammenslåing av våre to nordligste fylker. Meningsmålinger med klart nei fra folket har i mange tilfeller blitt politisk ignorert også for kommuner.
Eksemplene på ulogisk politikk er mange, og vi kommer ikke utenom den ca 100 mil lange strekningen for E39 mellom Trondheim og Kristiansand. Avhengig av løsning vil 20-25% av strekningen gå gjennom vårt fylke. E39 blir ca 5 mil lengre via Hafast og Møreaksen enn via Stranda/Sykkylven og Romsdalsaksen.
Grodås - Digernes via Hafast er tidligere estimert til ca 60 mrd av Statens Vegvesen. Nedskalert versjon av Møreaksen er vurdert av Statens Vegvesen til 23 -24 mrd, mens tidligere versjon var ca 40 mrd. Jeg tror alternativet Grodås - Sve - Digernes alt. Gausneset + Romsdalsaksen vil halvere kostnaden. Logisk å undersøke alternativet på skikkelig vis?
Av: Paul Andreas Hofseth