Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
19 juli 2021 13:54
Del på Facebook
, og vi kommer ikke utenom den ca 100 mil lange strekningen for E39 mellom Trondheim og Kristiansand, skriver Paul Hofseth i dette innlegget. Foto: Pixabay
, og vi kommer ikke utenom den ca 100 mil lange strekningen for E39 mellom Trondheim og Kristiansand, skriver Paul Hofseth i dette innlegget. Foto: Pixabay
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det naturlige og logiske i det lange løp er samsvar mellom det politiske flertallet og folkets tankesett og handlinger. Tidligere har det vært slik, men nå spriker det stort. Manglende interesse for alternative løsninger er et merkelig fenomen, og det virker som om lojaliteten innen det politiske maktspillet er viktigere enn til politikernes egentlige sjef - folket.

I Ålesund kan selvkostprinsippet for vann og avløp medføre et avgiftsnivå på omkring 30.000 pr husstand dersom de dystre prognosene slår til. I stedet for å utrede alternativ som oppgradering av eksisterende anlegg og vurdering av flere lokasjoner for fellesanlegg, er status 3 alternativ for fellesanlegg på sammme sted - bygda Kvasnes. Kvasneset er det østligste punktet på Sula med fjordarmer og viker i alle retninger. Ulogisk mener svært mange og peker ut mot havet - utenfor fjordterskelen.

Borgundfjordtunnelen mellom Sula og Ålesund kan avhjelpe Vegsundbrua, Blindheimstunnelen og flaskehalsene i Moa-området i stor grad. Statens Vegvesen (SVV) mener imidlertid at Borgundfjordtunnelen er ubrukelig, mens den 5 ganger så lange og langt dypere Tautratunnelen i et aktivt jordskjelvområde blir blant verdens sikreste. SVV har ca  20 kommentarer og/eller såkalte motsegner til førstnevnte, og kontrasten til hvordan etaten vurderer Møreaksen burde vekke journalister og lokale politikere.

At kommuner og fylker blir slått sammen er greit i noen tilfeller, men det forutsetter fordeler for befolkningen og folkets støtte. Logiske sammenslåinger som for de to Trøndelagsfylkene møtte liten motstand. Den ulogiske konstruksjonen Viken fylke har forundret folk flest, og motstanden var også stor mot sammenslåing av våre to nordligste fylker. Meningsmålinger med klart nei fra folket har i mange tilfeller blitt politisk ignorert også for kommuner.

Eksemplene på ulogisk politikk er mange, og vi kommer ikke utenom den ca 100 mil lange strekningen for E39 mellom Trondheim og Kristiansand.  Avhengig av løsning vil 20-25% av strekningen gå gjennom vårt fylke. E39 blir ca 5 mil lengre via Hafast og Møreaksen enn via Stranda/Sykkylven og Romsdalsaksen.

Grodås - Digernes via Hafast er tidligere estimert til ca 60 mrd av Statens Vegvesen. Nedskalert versjon av Møreaksen er vurdert av Statens Vegvesen til 23 -24 mrd, mens tidligere versjon var ca 40 mrd. Jeg tror alternativet Grodås - Sve - Digernes alt. Gausneset + Romsdalsaksen vil halvere kostnaden. Logisk å undersøke alternativet på skikkelig vis? 

Av: Paul Andreas Hofseth

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 år siden
    Hva som er ulogisk er å fatte beslutninger som ikke er i tråd med målsettingene.

    Formålet med fergefri E39 er ikke raskeste vei slik Paul Andreas Hofseth stadig hevder, men å knytte næringslivet i regionene langs kysten tettere sammen. Bestillingen til samferdselsminister Kleppa i 2010 var:

    Statens vegvesen har fått i oppdrag å sette i gang et prosjekt som skal greie ut følgende:
    1. Kva for potensial ein ferjefri kyststamvegg for næringsliv og tilhøyrande bu- og arbeidsregionar.
    2. Det skal og gjerast ein jobb med å greie ut og vurdera teknologiske løysingar for fjordkryssingar.
    3. I tillegg til desse to delprosjekta skal det vurderast korleis tekniske anlegg for fjordkryssingane skal nyttast til å utvinne kraft frå bølgjer og vind.
    4. Og det skal vurderast kva type gjennomføringsstrategiar og kontraktsformer som er best eigna for eit prosjekt av så stort omfang.

    Romsdalsaksen feiler totalt på hovedmålsetting nr. 1, bla. derfor er Møreaksen valgt av to samferdselsministre fra Frp, og nå en fra Krf.

    Ikke en gang Terje Tovan, talspersonen for MuM (Møre uten Møreaksen), stiller seg bak Romsdalsaksen: https://www.smp.no/nyheter/2021/06/15/Tovan-vil-ikke-bli-kalt-Romsdalsakse-forkjemper-24125740.ece

    Den såkalte meningsmålingen til Terje Tovan bryter med omtrent alle regler og prosedyrer for slike: 
    https://www.tk.no/moreaksen-egeninteresser-og-meningsmalinger/o/5-51-988106

    Fastlandsforbindelsene til Aukra og Otrøya er lønnsomme i kombinasjon med Møreaksen, og vil betale seg selv. Men uten steinmassene fra Møreaksen er lønnsomheten ikke den samme. Se 
    https://www.rbnett.no/meninger/2021/05/12/M%C3%B8reaksen-Kjerringsundet-unikt-23951717.ece

    Romsdalsaksen vil overføre kostnaden for disse fastlandsforbindelsene til fylkeskommunen. Hele fylket, også de som ikke benytter seg av disse fastlandsforbindelsene, må da betale: 
    https://www.tk.no/sylvi-listhaug-taler-mot-bedre-vitende/o/5-51-996906

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse