Annonse
Rødt Møre og Romsdal, Silje Alise Ness og Sigve Torland
Ytring
Rødt Møre og Romsdal, Silje Alise Ness og Sigve Torland
07 august 2021 10:16
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Silje Alise Ness, andrekandidat til Stortinget for Rødt Møre og Romsdal, leder Rødt Sunndal og Sigve Torland, leder, Rødt Møre og Romsdal

I et innlegg i fylkets medier kunne vi i går lese følgende: «Møreaksen kommer til å vippe valget, er Frps Sylvi Listhaug og Frank Sve enige om.»

Det kan vi i Rødt også være enige om. Forskjellen ligger i fortsettelsen.

For der Frp utbasunerer at de er det eneste partiet som sier nei til Møreaksen er vi i Rødt tydelige på at vi også sier nei til Møreaksen.

Vi diskrediterer ikke andre parti i denne saken. Det vi derimot gjør er å si at i tillegg til å si et tydelig nei til Møreaksen har vi en godt innarbeidet politikk som sier at i et valg mellom Romsdalsaksen og Møreaksen er førstnevnte en helt klar prioritet.

Men, dersom vi ikke bruker penger på vei nå, og heller fokuserer pengebruken der den treffer folk som har behov for det, gjennom tiltak som utjevner forskjellene, så vil det være en mye større seier i sin helhet.

Uansett. Når det kommer til kjøreretning for E39 i Møre og Romsdal så kjører vi i samme retning og med samme passasjer som flertallet i fylket tilsynelatende gjør.

Dersom det ikke er mulig å fortsatt beholde ferjedrift på traseene, så er vi helt på linje med flertallet av befolkningen, som teller 69% av de spurte, om at Møreaksen er det siste av de tre alternativene som ønskes. 

Folket velger sine representanter, folket ønsker, representantene bør forholde seg til det folket ønsker. I dette tilfellet ønsker ikke folket at Møreaksen skal realiseres. Rødt står sammen med folket i dette og er helt klare på at derom det ikke er mulig å opprettholde traseene med ferjedrift slik det er i dag, så er det Romsdalsaksen som må prioriteres.

Kostnadene tilknyttet undersjøiske tuneller, og risikoen ved disse, bør stå som gode nok argument for at man går helt bort fra tanken og trekker opp linjene på nytt.

Den linja må være, i prioritert rekkefølge, fortsatt ferjedrift eller flytebru på Romsdalsaksen

Så når Frp uttaler at «– Vi er eneste partiet som sier nei til Møreaksen» så er det ikke bare feil, det er regelrett løgn.

Rødt sier klart og tydelig nei til Møreaksen.

I følge de siste meningsmålingene har Rødt i Møre og Romsdal allerede fått nært opp til tredoblet oppslutningen, og dersom motstandere av Møreaksen slår seg sammen med forkjempere for lokalsykehusene og vindkraftmotstanderne i fylket og stemmer Rødt vil Møre og Romsdal plutselig ha et direktamandat og en repressentant i Stein Kristiansen som aldri har vinglet i sin tale eller sine holdninger til aksevalg. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse