Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Fergen «Tustna» i Seivika–Tømmervåg-sambandet på tur over Talgsjøen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Fergen «Tustna» i Seivika–Tømmervåg-sambandet på tur over Talgsjøen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Per Vidar Kjølmoen, stortingskandidat for Arbeiderpartiet i Møre og Romsdal

Sve og Frp burde vært rause nok til å takke Arbeiderpartiet for å ha fått nasjonalt gjennomslag å halvere fergetakstene.

Frank Sve (Frp) sliter med argumenter, prosentregning og ikke minst raushet i sitt siste fergeinnlegg. Selv om Høyreregjeringa og Frp så smått har begynt å redusere fergeprisene de selv har kjørt til himmels, er det 34% som gjenstår på en halvering, selv om en tar utgangspunkt i prisene etter 1. juli. (Da er ikke prisøkninga som kommer i oktober medregnet). Så det er på høy tid at tafatte blåblå kamerater byttes ut med et handlekraftig Arbeiderparti.

Frp har nå hatt makta på Stortinget i åtte år, sammen med Høyre. I seks av dem har Frp hatt både samferdselsministeren og finansministeren. Gjennom hele den perioden har fergeprisene steget og steget, uten at Frp har løftet en finger. Samtidig har Frp knapt klart å bygge én meter med statlig vei i Møre og Romsdal.

På de statlige sambandene har fergetakstene økt og økt. Og det er bevilget for lite til fylkeskommunene, som også har blitt tvunget til å følge Frps nasjonale prisøkninger. Det eneste Frp har gjort, har vært å skylde på alle andre. Når vi har påpekt at Frps samferdselsminister har hatt direkte ansvar for prisøkninga på riksvegferger, har det ikke kommet noe svar.

Jeg og Møre og Romsdal Arbeiderparti har kjempet for statlige midler til halverte fergetakster lenge. Først sto vi alene. Deretter fikk vi med oss hele Arbeiderpartiet. Til slutt fikk vi banket det inn i Arbeiderpartiets program. En stor seier for alle som er avhengig av ferge.

Men fra Frp og Sve møtte vi bare kritikk. Først da de forstod at Møre og Romsdal Ap hadde fått nasjonalt gjennomslag, snudde Sve og Frp. Da mente de plutselig det samme som oss, bare med løfter om noen flere milliarder til på toppen. Istedenfor for bare å kritisere, burde Sve og Frp ha vært rause nok til å takke Arbeiderpartiet for den jobben vi har gjort for å sette halverte fergetakster på dagsorden nasjonalt.

Det er bra at også Frp omsider er blitt med på å senke fergetakstene, men det kommer altfor seint. Men sånn blir det når Frp prioriterer dem som har mest fra før og sender det meste av pengene til sentrale strøk, framfor vanlige folk i Møre og Romsdal.

I år står velgerne overfor et verdivalg: Vil du ha mer sentralisering, privatisering og salg av Norge med Høyre og Frp, eller vil du ha satsing på trygge arbeidsplasser, gode skoler og en verdig eldreomsorg med Arbeiderpartiet i hele Møre og Romsdal? For oss i Arbeiderpartiet er svaret klart - nå er det vanlige folks tur!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
    Akse + sjukehus = - Ap
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Alf Helge Fevaag · 2 år siden
    Hvorfor prøver Kjølmoen  å skjule at AP vil legge ned fødeavdelingen på Nordmøre?

    Hvor mange kommer til å dø som en direkte konsekvens av APs politikk?
    Har de i det hele tatt tatt seg bryet med å regne på det? Eller gidder de ikke å finne ut hva som kommer til å skje når de stemmer på Stortinget?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Espen Heitmann · 2 år siden
    Hadde ikke Frp tvunget AP til stortinget ville en reduksjon i fergetakstene fremdeles vært langt ute i det blå, APs "løfte" om reduksjoner i fergetakstene var hvis de vant valget og over en periode på 4 år, dette dementerte Støre og det ble 50% reduksjon på enkelte fergestrekninger.
    Frp fremmet forslag på stortinget om å fjerne innkrevningen på fergene omgående, i tillegg ett forslag om 50% reduksjon omgående og SP fremmet ett eget forslag om reduksjon, AP stemte imot alle.
    Men nå sto dette om og redde siste rest av troverdighet for AP så de fremmet ett eget forslag om 10% reduksjon nå og en utredning om det var mulig med reduksjon av fergetakstene over den neste 4 års perioden, dette ble vedtatt med stemmene til Frp og SP.
    Det AP ikke så komme var at Frp i budsjettforhandlinger med regjeringen klarte og øke reduksjonen i år til 25%.
    AP har stemt imot ALLE reduksjoner av fergetakstene i fylke og på stortinget samtidig som de har nærmest doblet fergetakstene i fylket sammen med SP..
    Overføringene fra stat til fylket har aldri vært så høye som under den tiden Frp satt i regjering, problemet er heller AP og SP sine prioriteringer i fylket, men skjønner jo at det blir for lite penger med ett overskudd i fylket på 313,5 millioner

    Ps Den forrige rødgrønne regjeringen satte rekord i sentralisering, nedleggelse av gårder og salg av statlige bedrifter.. men ja det blir muligens vanlige folks tur etter valget.. til og betale mer enn de noen sinne har gjort tidligere i økte skatter og avgifter, i tillegg til og miste muligheten til selv og velge sykehus og sykehjem, Godt Valg ! Ds

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse